U bent hier
Schepencollege isoleert Oudegem
Overwegen Eegene, Bosstraat en Hofstraat worden afgesloten
Het schepencollege van Dendermonde heeft een akkoord met Infrabel klaar waarbij drie Oudegemse overwegen gesloten worden. Daardoor zou Oudegem vanuit Appels en Dendermonde met de auto enkel nog bereikbaar zijn via de steenweg. De Bosstraat en Hofstraat worden doodlopende straten. "Oudegem wordt geïsoleerd" zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA).
Het plan kadert in de voorbereidingen voor de aanleg van de fietssnelweg tussen Dendermonde en Wichelen. De nieuwe verbinding zou langs de spoorlijn komen te liggen. Daarom moet samengewerkt worden met Infrabel, dat overwegen gesloten wil zien. Oorspronkelijk stonden slechts twee overwegen ter discussie: die van de Bosstraat, en de kleine overweg van Den Eegene die vooral door landbouwers gebruikt wordt. Ondanks protest van buurtbewoners gaat het schepencollege nu akkoord met de sluiting van nog een derde overweg, namelijk die aan de Hofstraat.
Daardoor wordt de spoorweg een barrière die enkel nog door de Oudegemse Baan doorkruist wordt. De spoorweg wordt een Berlijnse Muur die het dorp aan de noordzijde afsluit.
De overweg in de Bosstraat wordt wel ondertunneld, maar zal enkel toegankelijk zijn voor tractoren, niet voor personenwagens. De overweg in de Hofstraat krijgt een fietstunnel, maar wordt evengoed afgesloten voor autoverkeer. De overweg in de zijstraat van Den Eegene verdwijnt volledig.
Alternatieven
N-VA klaagt de absurditeit van deze maatregel aan. "Door wegen compleet af te sluiten voor wagens wordt alle gemotoriseerd verkeer door de dorpskom gedwongen, waardoor de drukte daar zal toenemen. Het tegendeel zou de bedoeling moeten zijn" zegt Roggeman.
Bovendien is het wel erg bizar dat men zwaar investeert in een tunnel onder de spoorweg in de Bosstraat, die enkel toegankelijk zou zijn voor tractoren maar niet voor auto's. "Als je dan toch investeert in een tunnel voor zwaar vervoer, laat dan ook auto's toe."
De overweg met de Hofstraat wordt gesloten om te vermijden dat het autoverkeer en de fietsers op de nieuwe fietssnelweg elkaar moeten kruisen. Toch is ook daar een evidente oplossing voor: er wordt al geïnvesteerd in een fietserstunnel. Die zou net zo goed onder de overweg geplaatst kunnen worden, zodat de verkeersstromen gescheiden blijven. In dat geval kan de overweg perfect en in alle veiligheid open blijven.
"Wij zijn enorme voorstanders van fietssnelwegen, maar dat betekent niet dat je autoverkeer simpelweg kan afschaffen" besluit Roggeman.
Tomas Roggeman
0472 890396