Vlaanderen investeert, stadsbestuur blijft achter

Op 17 december 2016, over deze onderwerpen: Begijnhof, Cultuur & erfgoed

Al te vaak schuift het stadbestuur en schepen Dierick (CD&V) in artikel over Begijnhof de zwartepiet door naar de Vlaamse regering voor het gebrek aan investeringen. “Heel kort door de bocht, en niet echt correct”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Marius Meremans (N-VA).

Meremans: “De wachtlijst voor erfgoed, door de vele aanvragen, is lang maar dit geldt voor heel Vlaanderen. Niettemin talmt het stadsbestuur te lang om politieke keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Desondanks zijn er veel investeringen van Vlaanderen in Dendermonde. Als N-VA zetten we daar ook onze schouders onder en zijn we daar fier op. De realisatie van de Lakenhalle en de verdere renovatie van het Belfort en stadhuis konden enkel plaatsvinden mits een fikse subsidie van minister Bourgeois van 700 000 euro. Het rugbycomplex, waar de stad niet financieel is bijgesprongen, kon wel rekenen op 340 000 euro van minister Muyters (N-VA). Minister Weyts (N-VA) investeert meer dan 4 miljoen euro dit jaar in weg- en fietsinfrastructuur en daar bovenop komt vanaf 2019 6 miljoen euro bij voor het vernieuwen van kruispunt, tunnels en de omgeving van de Mechelse poort. Tot slot waren er recent nog subsidies van Homans als ondersteuning voor de opvang van vluchtelingen. We ondersteunen de plannen om het zwembad Olympos te vernieuwen en ook de vraag voor een half miljoen euro aan minister Muyters (N-VA). Dit zijn allen reële investeringen in sport, erfgoed en wegeninfrastructuur. Wanneer de stad echter zelf moet investeren, met louter eigen financiële middelen, blijft het maar een mager beestje.”

Meremans (N-VA): “Voor het begijnhof wil N-VA zeker mee ondersteunen en daar zijn we ook mee bezig. Spijtig genoeg zijn we pas zeer recent betrokken bij dit dossier. Indien men onze hulp vraagt gaan we daar zeker op in maar het zou raadzaam zijn om dit te doen in gezamenlijk overleg bij aanvang bij het dossier. Maar als oppositiepartij regelen wij niet het financiële huishouden van de stad en bepalen wij niet de prioriteiten. Ook hier moeten wij constateren dat er niet altijd een duidelijke visie met keuzes wordt gehanteerd. Maar het staat als een paal boven water dat Vlaanderen zwaar investeert in Dendermonde. Als de stad zelf moet investeren blijven realisaties uit.”

Meer informatie:

Marius Meremans – marius.meremans [at] vlaamsparlement.be  - 0473 34 30 76