Tweede fietszone centrum Dendermonde samen met heraanleg kruispunt

Op 16 april 2022, over deze onderwerpen: #project9200

Binnenkort zal, zoals eerder vermeld, het kruispunt van de Noordlaan, Veerstraat en De Bruynlaan worden aangepakt. Bij deze werken zal de De Bruynlaan worden verlegd, wordt er een veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers voorzien op de Noordlaan ter hoogte van de Veerstraat en nog enkele andere ingrepen die het kruispunt veiliger moeten maken. “Het kruispunt stond al een lange tijd op de lijst van zwarte kruispunten”, zegt Marius Meremans, schepen van mobiliteit in Dendermonde. ‘ We willen meteen ook meer fietsers het centrum binnentrekken, en daarom krijgen Franz Courtensstraat, Veerstraat, Justitieplein, Kazernestraat en stuk Kerkstraat het statuut van fietsstraat. Samen met Kasteelstraat krijgen we een tweede ruime fietszone in ons centrum ‘ aldus Meremans. 

 

Kruispunt Veerstraat – Noordlaan – De Bruynlaan

Om het zwarte kruispunt veiliger te maken zal in eerste instantie de rechtstreekse oversteek voor auto’s van de Veerstraat naar de De Bruynlaan verdwijnen. Enkel fietsers en voetgangers zullen hier nog kunnen oversteken. Gemotoriseerd verkeer komende van de Veerstraat zal verplicht rechts moeten afslaan wanneer ze op de Noordlaan komen. Hier zal iets verder een punt voorzien worden waar de bestuurders zich kunnen draaien om de andere richting uit te gaan. Wanneer ze vervolgens de De Bruynlaan willen indraaien, zal men voortaan tot voorbij het nieuwe appartementsgebouw moeten rijden om vervolgens daar de nieuwe De Bruynlaan in te rijden. 

Komende van de De Bruynlaan geldt hetzelfde principe. Fietsers en voetgangers kunnen op dezelfde plaats oversteken, het gemotoriseerd verkeer zal verplicht rechts moeten afslaan om zich vervolgens, indien nodig, verder om te keren. Belangrijk bij dit principe is dat de Noordlaan haar voorrang blijft behouden. Komende van de Veerstraat of de De Bruynlaan, moet men dus nog steeds voorrang verlenen.

Verder zal er voortaan aan beide zijden van de Noordlaan een verhoogd fiets- en voetpad worden voorzien zodat ook hier de veiligheid van fietsers en voetgangers verhoogd wordt.

Ook de bestaande bushalte op de Noordlaan ter hoogte van het kruispunt zal anders worden ingericht. Zo zal de bus voortaan halt houden op de rijweg net voorbij de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Op deze manier kan een toegankelijk perron worden aangelegd en wordt ook de doorstroming van het busverkeer geoptimaliseerd.

Fietszone

Om fietsverkeer in de Veerstraat veilig te laten opstellen, zal de Veerstraat een statuut ‘fietsstraat’ krijgen. Hierdoor kunnen de fietsers zich centraal op de rijweg opstellen om de Noordlaan over te steken. Daarnaast zal deze fietsstraat ook worden uitgebreid naar aanpalende straten waar er een overgang is naar fietspaden. “Op die manier wordt er een nieuwe fietszone gecreëerd in onze binnenstad”, zegt Meremans. “De Veerstraat, Franz Courtensstraat, Justitieplein, Kazernestraat en een deel van de Kerkstraat zullen zo één grote fietszone vormen. Dit sluit op deze manier ook mooi aan op de bestaande fietsstraat in de Kasteelstraat en de eerste fietszone die we eerder invoerden ter hoogte van de regio Sas, Greffelinck, Emiel Van Winckellaan,….”

“Met deze aanpassingen zullen we zowel een stuk van de binnenstad als het kruispunt ter hoogte van de Noordlaan op verschillende facetten verkeersveiliger maken”, besluit Meremans. “De werken zullen aanvangen eind april begin mei en zijn normaal klaar tegen het begin van het nieuwe schooljaar.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is