U bent hier
Station Schoonaarde versneld te koop vanaf 2021
Het stationsgebouw van Schoonaarde staat al ettelijke jaren te verkrotten. Praktische moeilijkheden verhinderden een verkoop door de NMBS. Door aandringen van kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) is er extra schot in de zaak gekomen: het stationsgebouw kan verkocht worden in de zomer van 2021, twee jaar eerder dan voorzien. “Dit zal Schoonaarde extra impulsen geven” reageert Roggeman.
In de dorpskern van Schoonaarde is het stationsgebouw een doorn in het oog. Het gebouw werd gesloten voor het publiek op 1 juli 2004. Sindsdien werd er geen noemenswaardig onderhoud voorzien, met zichtbare gevolgen. Na 15 jaar leegstand is verval ingetreden: het gebouw verloedert en een zijdak is ingestort.
Op een parlementaire vraag van Tomas Roggeman uit oktober 2019 antwoordde federaal minister Bellot (MR) nog dat de NMBS het gebouw niet kan verkopen omdat er nog een seininstallatie van Infrabel in staat. Aangezien de verwijdering van deze installaties geen prioriteit was, zou een verkoop ten vroegste kunnen gebeuren in 2023. “Nog vijf jaar extra leegstand is niet acceptabel” zegt Roggeman. “Daarom ben ik op deze nagel blijven kloppen. Met succes: de NMBS heeft mij bevestigd dat de verkoop twee jaar vroeger ingepland wordt. Infrabel voorziet de verwijdering van de installatie in juli 2021. Daarna kan het gebouw verkocht of in erfpacht gegeven worden”.
Pizza
Stationsgebouwen zoals dat van Schoonaarde werden in het verleden wel vaker verkocht, waarna ze een nieuwe bestemming kregen. In de stations van Melle en Herzele werden bijvoorbeeld lunchbars ingericht met lokalen voor coworking. De lokettenhal van Nijlen is vandaag een expositieruimte en in Ardooie werden lofts ondergebracht. In Boechout werd het station dan weer herbestemd tot restaurant: in plaats van treintickets koop je er vandaag pizza.
“De herbestemming van een station geeft een nieuwe dynamiek aan de omliggende buurt. Een verkoop van het station van Schoonaarde kan nieuwe impulsen geven aan het dorp, zeker nu ook de stationsparking door het stadsbestuur heraangelegd wordt.“
Roggeman is dan ook tevreden dat NMBS en Infrabel zijn vraag voor versnelde actie gevolgd zijn. “Bij verder verval is niemand gebaat. Ik ben blij dat NMBS en Infrabel ook tot dit inzicht gekomen zijn. Een snellere verkoop effent het pad voor iets nieuws. Dit is de juiste keuze” besluit Roggeman.