SCHEPENCOLLEGE - Stad heeft uniek document voor familiekunde

Op 9 september 2011

"Met dit document heeft de stad voortaan een erg nuttig en handig werkinstrument ter beschikking", zegt een tevreden Cultuurschepen Marius Meremans (N-VA). "Wie dat wil, kan zo opzoekingen verrichten naar de eigen voorouders en familiegeschiedenis."

De samenstelling van het gezinsreportorium is grotendeels het werk van Guido Stultjens, die er jaren mee bezig was. Guido kon gelukkig rekenen op de medewerking van het stadsarchief en hulp van de Vlaamse Vereniging voor Familiekunde Dendermonde (VVF). De VVF slaagde erin om alle info op basis van microfilms te digitaliseren en waar mogelijk zelfs aan te vullen met andere gegevens uit eerdere publicaties. Het resultaat is een document uit drie imposante delen, met meer dan 1.600 pagina's, dat nu geschonken werd aan de stad.

"We hopen alvast dat we met deze publicatie andere genealogen en bronbewerkers stimuleren om mee te werken aan het ontsluiten van het archief van Dendermondse deelgemeenten", zegt Ben Waterschoot, voorzitter van VVF. "Op die manier kan een deel van het Dendermondse vooroorlogse archief, dat jammer genoeg in rook opging tijdens de stadsbrand van september 1914, gereconstrueerd worden."

Wie interesse heeft in dit werk, kan terecht bij VVF Dendermonde, in het Genealogisch Documentatiecentrum Prinsenhof aan de Vlasmarkt. Informatie: www.vvf-dendermonde.be.