SCHEPENCOLLEGE - Land van Dendermonde krijgt een culturele erfgoedcel

Op 2 december 2011

"We zijn blij dat ons project gekozen is," zegt schepen van Cultuur Marius Meremans (N-VA). "Blijkbaar hadden we een zeer sterk dossier. In het land van Dendermonde ontbrak een project dat zich bezighoudt met cultureel erfgoed."

Belangrijk is dat het gaat om cultureel erfgoed. Roerend (erfgoedcollecties) of immaterieel erfgoed (verhalen, tradities) kunnen onderwerp zijn van een project dat volledig wordt gesteund. "In het Waasland hebben ze al eens een boek uitgebracht rond Halloween met typische sagen en legenden uit dat gebied. Dat zijn projecten die we vanaf nu meer kunnen ondersteunen."

Monumenten en landschappen komen niet in aanmerking, want die worden beheerd door de gewesten. De erfgoedconvenant met de Vlaamse overheid laat toe een erfgoedcel op te richten. Daarvoor worden twee mensen voor drie jaar voltijds aangenomen. De vacatures worden nog deze maand uitgeschreven. Het werkingsgebied van de erfgoedcel komt overeen met de historische omschrijving van het Land van Dendermonde: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Laarne, Lebbeke, Wetteren, Wichelen en Zele.

"Die erfgoedcel moet mensen aanwerven, erfgoedconsulenten die projecten opzetten rond traditie, folklore, muziek, eten en drinken. Het is ook de bedoeling dat dat erfgoed wordt geïnventariseerd. De cel moet ook een samenwerking opzetten met de lokale verenigingen. En het cultureel erfgoed leefbaar houden," zegt de schepen nog. De erfgoedcel zal zich vestigen in Dendermonde en in de tweede helft van 2012 operationeel zijn.