SCHEPENCOLLEGE - Grote plannen voor jarig spoor

Op 31 december 2011

"Dendermonde heeft haar industriële revolutie te danken aan de spoorwegen en het station is nog altijd belangrijk in de economische ontwikkeling en de welvaart van de stad", weet schepen van Cultuur Marius Meremans. "Met de NMBS ontwikkelen we een plan om het gebouw en de hele buurt aan te passen aan de noden van de 21ste eeuw. We ijveren er ook voor om een aantal afgeschafte treinen opnieuw in dienst te stellen. Het station kan een belangrijke functie krijgen in het aantrekken van nieuwe jobs. We zitten hier op een half uur sporen van Gent en Brussel."

"Waarom zouden we hier geen overheidsdiensten kunnen inplanten?", raakt Meremans op dreef. "Er zijn mogelijkheden in bijvoorbeeld de oude gasfabriek. De herwaardering van het station is ook belangrijk voor de pendelaars die dagelijks 's ochtends naar het werk trekken. De investeringen zijn absoluut noodzakelijk." Op 2 januari 1837 reed om 15 uur 's middags stoomtrein 'Le Bayard' (Beiaard) de stad binnen onder het gedaver van 15 saluutschoten. "Dat bracht ook veel werkgelegenheid mee", gaat Meremans verder.

"Er werden nieuwe katoen- en zeepfabrieken opgericht en de stad kende een explosieve bevolkingsgroei buiten de stadsmuren. Dendermonde was toen nog één van de garnizoensteden. Het zou nog tot 1849 duren voor er een echt stationsgebouw in baksteen werd opgetrokken. De Eerste Wereldoorlog remde de groei sterk af. De stad had zwaar te lijden onder de bombardementen, maar de spoorinfrastructuur bleef wonderwel gespaard. De bouw van het huidige station dateert van tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een stijl tussen Nieuwe zakelijkheid en Modernisme. Maar het wordt dus tijd om te renoveren". Maar eerst mag er dus stevig gefeest worden op de 175ste verjaardag van de spoorlijn Mechelen-Dendermonde. "Het hoogtepunt ligt in het weekend van 15 april. Dan vormen we het stationsplein om tot een groot kermisplein anno 1900. Het museum werkt ook aan een grote expositie en we plaatsen oude foto's in de straten en aan de verdwenen stationnetjes van Baasrode, Grembergen en Sint-Gillis. Er komt ook een verwendag voor de reizigers, een speciale postzegel en de uitgave van een krant met de geschiedenis van de spoorwegen in Dendermonde", besluit Meremans.