SCHEPENCOLLEGE - Bouw jeugdcentrum loopt vertraging op

Op 14 september 2011

Het Dendermondse stadsbestuur besliste enkele zomers geleden om op het terrein van de gemeenteschool in Appels een nieuw jeugd- en dienstencentrum uit te bouwen. De Speelplaneet had het terrein toegewezen gekregen om er haar speelpleinwerking definitief uit te bouwen, na een zoektocht van jaren naar een vaste thuis. De jongeren waren er deze zomer het derde jaar actief, maar de nodige infrastructuur hadden ze nog niet.

Midden deze zomer kwam het dossier plots in een stroomversnelling. Het Dendermondse stadsbestuur duidde toen het architectenbureau Atelier Kyoto aan om het nieuwe jeugd- en dienstencentrum in Appels te ontwerpen. Dat moet naast de Speelplaneet ook onderdak bieden aan de wijkagent, de dienst burgerzaken en een ontmoetingsruimte voor verenigingen, workshops en jeugdactiviteiten.

Het architectenbureau Atelier Kyoto werd uitgekozen uit vijf deelnemende ontwerpbureaus, volgens een puntensysteem bepaald door de administratieve diensten en na advies van onder andere jeugddienst en Speelplaneet. Maar één van de ontwerpers die de selectie niet won, maakt nu bezwaar tegen de gang van zaken en het gehanteerde puntensysteem. "Voor de stad zit er niets anders op dan het Atelier Kyoto niet aan te duiden als ontwerper", zegt jeugdschepen Marius Meremans (N-VA).

"Onze diensten hebben de volledige procedure nog eens uitgevlooid en daaruit blijkt dat de bezwaar makende partij gelijk zou kunnen hebben als ze een procedure tegen de aanduiding inzet. Daarom kiest het schepencollege ervoor de huidige procedure stop te zetten", aldus Meremans.

Maar dat betekent een vertraging van enkele maanden. "Een spijtige zaak, maar dit is wel de snelste oplossing die we kunnen bieden", benadrukt de schepen. "Door zelf de stekker uit de procedure te trekken en een nieuwe onderhandeling te starten, zullen we het snelst resultaat hebben. Al we het echt tot een strijd met de andere kandidaat-ontwerpers laten komen, zijn we voor jaren vertrokken. Dat is ook zo gebriefd naar de jongeren van de Speelplaneet."

Bij de Speelplaneet zitten ze al lang op nieuwe infrastructuur te wachten. "We hadden zelfs wat hoop dat we tegen de zomer van 2012 in het nieuw zouden zitten", klinkt het. "Het gekozen ontwerp droeg onze voorkeur, hopelijk zal ook bij een nieuwe procedure een gekozen ontwerp aan onze verwachtingen voldoen."