SCHEPENCOLLEGE - 500 brieven aan de toekomst

Op 24 september 2012

Staf Vinck, kunstenaar keramische beelden en schilderijen uit Sint-Gillis-Dendermonde, kreeg vijf jaar geleden al het idee om inwoners brieven te laten schrijven die pas over honderd jaar geopend zullen worden. Dat het idee ook concreet vorm kreeg, deed de man het voorbije weekend echt genieten. "De oproep om brieven te schrijven heeft echt veel gehoor gekregen", zegt Vinck. "In totaal zijn meer dan vijfhonderd brieven verzameld. De meeste werden gedeponeerd in de bibliotheek, het Administratief Centrum en Belgica, in speciaal daartoe bestemde bussen. Ook scholen namen deel en uit de gevangenis kwamen ook nog eens een vijftigtal brieven." Al die brieven zijn in een urne gestopt en die kreeg vervolgens zijn plaats in een grote en hoge ijzeren sokkel. "Volledig waterdicht en goed geïsoleerd", zegt Vinck. "Dat is nodig om ervoor te zorgen dat de brieven over honderd jaar nog bestaan. Hiervoor is ook speciaal briefpapier gebruikt." Bovenop de sokkel is het beeld "Levensvreugde" gezet van kunstenaar Jan Desmarets. Koen Biesemans en Yannic Brys waren de eigenaars van het beeld, maar waren bereid een schenking te doen aan het Dendermondse stadsbestuur om het project van Staf Vinck te doen slagen. "Het resultaat is 'Ter Nagedachtenis van ons'", zegt Vinck. "Ik ben alleszins erg trots op het resultaat. Alleen spijtig dat ik er over honderd jaar niet zal bijzijn als de brieven geopend worden." Eén van de briefschrijvers is Marijke Van Acker uit Appels. "Ik vond het idee om toekomstige generaties te schrijven over hoe het er nu in onze maatschappij aan toe gaat wel heel leuk", zegt ze. "Ik zag de uitnodiging in de bibliotheek en ben er meteen op ingegaan. Alleen vroeg ik me af in welke taal ze over honderd jaar gaan spreken. Daarom heb ik mijn brief in het Engels opgesteld. De opdracht deed me meteen ook even stilstaan bij hoe het over honderd jaar zou zijn."

Ook buurtbewoners Nicole Mannekens, Carine De Ridder en Mieke Vanseur schreven brieven. "We wonen vlakbij aan de Sint-Jorisgilde en het is wel leuk elke dag te kijken op een werk waarvan je weet dat er iets van jezelf inzit", klinkt het. "Het was niet evident iets op papier te zetten, maar het Ros Beiaard hebben we wel vernoemd. Zou dat over honderd jaar nog altijd zijn ronde doen?" 'Levensvreugde' kreeg zijn plek aan het gerestaureerde Sas, na een eerdere proefopstelling en staat er als gegoten. "Lang geen slechte locatie", zegt schepen van cultuur Marius Meremans (N-VA). "Hier passeren veel scholieren, die eten ook vlakbij hun boterhammen op en is duidelijk dat die jongeren ook veel levensvreugde met zich meedragen. De sculptuur is zeker een mooie aanwinst voor de stad."