Opnieuw incident bij ontknekeling kerkhof

Op 16 juli 2015, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

Dit weekend werd het kerkhof van Dendermonde ontknekeld. Maar die werken werden slechts gedeeltelijk aan het zicht onttrokken. Als gevolg daarvan werden argeloze bezoekers na de werkuren getrakteerd op gruwelijke taferelen. Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA) spreekt van een volslagen respectloze behandeling en vraagt dat de verantwoordelijke schepen Leen Dierick (CD&V) haar bevoegdheid over Begraafplaatsen afstaat.

De incidenten dateren van vrijdagavond 10 juli. Omwonenden bemerkten een doordringende stank die hen naar het kerkhof leidde. Door de open poort wandelden ze naar binnen, waar ze getrakteerd werden op een gruwelijke scène: lichamen van overledenen waren door kranen op een hoop geschraapt, vaak in een opengescheurde lijkzak. De botten en schedels lagen in het rond. Een van de buren moest ter plekke overgeven door dit choquerende schouwspel.

Onterend voor overledenen en nabestaanden

“Dit kan echt niet” zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA). “Dit is onterend voor zowel de overledenen als de nabestaanden. Het gaat hier om de ouders en grootouders van de Dendermondenaren. Het is een aanfluiting dat onze overledenen op zo een ruwe manier ontgraven worden, en niet eens achter een gesloten afscherming. Ontgravingen zijn een emotionele aangelegenheid voor de nabestaanden. Dat hiermee zo achteloos omgesprongen wordt is onbegrijpelijk.”

Vijfde schandaal op rij

Het voorval roept herinneringen op aan een gelijkaardig geval twee jaar geleden in Oudegem. Toen het scoutsterrein afgegraven werd voor de bouw van sociale woningen, toonde de ondergrond ook talloze botten afkomstig van de oude begraafplaats. Ook toen moesten de mensen tot hun afgrijzen de botten van hun familieleden aanschouwen. Het voorval deze week overtreft dit nog.

Leen Dierick rijgt de schandalen aan elkaar op de begraafplaatsen. Het begon in 2010, toen op het kerkhof van Baasrode verwijderde concessies opgevuld werden met vervuilde grond die vol wortelen zat. Kort daarna bleken ook graven waarvan de concessie nog niet verlopen was, verwijderd. Een derde incident vond plaats in april 2012, ook al in Baasrode, toen columbaria open bleven staan en weer en wind vrij spel hadden met urnen en hun inhoud. In 2013 volgde het incident met de menselijke resten op de Varenberg in Oudegem.

“We dachten toen dat het niet respectlozer kon, maar deze week is een nieuw dieptepunt bereikt” zegt Roggeman. “Hoe dit allemaal maar kan, gaat mijn petje te boven. Maar nu is het genoeg geweest”.

Ontslag Leen Dierick op Begraafplaatsen

De schepen van Begraafplaatsen heeft als taak om de eervolle behandeling van overledenen te garanderen en om de nabestaanden de kans te geven op een serene herdenking. “Het is duidelijk dat schepen Leen Dierick hierin zwaar tekort schiet” zegt Roggeman. “Iedereen kan al eens een fout maken, maar vijf schandalen op vijf jaar tijd is geen ongelukje meer. Schepen Dierick neemt haar bevoegdheid niet met de nodige aandacht waar. Daarom stellen wij voor dat schepen Leen Dierick haar bevoegdheid voor Begraafplaatsen overdraagt aan iemand die dit wel met de nodige zorg kan opnemen.

Meer info:

Tomas Roggeman, gemeeenteraadslid, tomas.roggeman [at] n-va.be, 0472 89 03 96