Ook Vlassenbroek getroffen door ontspoorde kerkhofwerken

Op 10 september 2015, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

De gedeeltelijke ontknekeling van het kerkhof van Vlassenbroek is in het honderd gelopen. De overledenen werden niet met het nodige respect behandeld. Door gebrek aan afscherming waren de menselijke resten te zien van op de straat. Oppositiepartij N-VA uit haar afkeer over dit derde Dendermondse kerkhofschandaal op 1 zomer tijd en dringt opnieuw aan om de bevoegdheid voor Begraafplaatsen weg te halen bij schepen Leen Dierick (CD&V).

Deze zomer werd Dendermonde geschokt door een respectloze en publiek zichtbare ontknekeling van het centrale kerkhof. Kort daarna bleken nog menselijke resten aanwezig te zijn op het oud kerkhof van Oudegem, dat ondertussen al bebouwd en bewoond was. Nu blijkt dat ook de ontknekeling van het kerkhof van Vlassenbroek op een wansmakelijke manier uitgevoerd werd.

De feiten dateren van het tweede weekend van juli. Enkele grafplaatsen moesten verwijderd worden, wat altijd een gevoelige materie is voor de nabestaanden. Maar net als op het kerkhof van Dendermonde was tact ver te zoeken. De werf werd niet afgezet, waardoor het kerkhof toegankelijk was tijdens de ontgraving. De knekelput werd niet afgedekt zodat toevallige passanten de menselijke resten konden zien. Na de werken werd de werf niet opgeruimd. Gevolg: restanten van kisten en menselijke botfragmenten lagen verspreid langs de paden en rond de resterende zerken.

Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA): “Na de ontknekeling van Dendermonde en de beenderen in Oudegem is dit het derde kerkhofschandaal in Dendermonde op 1 zomer tijd. Dit tart alle verbeelding”.

Roggeman is niet mals voor de bevoegde schepen van Begraafplaatsen Leen Dierick. "Dit toont eens te meer dat de schepen haar bevoegdheid niet met de nodige zorg waarneemt. We vragen dan ook dat een andere schepen met meer belangstelling voor onze overledenen deze bevoegdheid overneemt."

“In elk bedrijf waar fouten van die omvang gebeuren, wordt de beleidsverantwoordelijke op staande voet ontslagen. Hier in Dendermonde mag een schepen blijkbaar een waslijst aan schandalen verzamelen zonder gevolg. Dan hebben we het nog niet eens over de beruchte wortelgrond in Baasrode, de open columbaria of de foute ontgravingen van zerken die moesten blijven liggen. Oók allemaal onder het beleid van schepen Dierick. Onvoorstelbaar. Men zal de schuld wel weer op de aannemer steken zoals gewoonlijk.”

Meer info:

Tomas Roggeman, gemeeenteraadslid, tomas.roggeman [at] n-va.be, 0472 89 03 96