U bent hier
Ook vernieuwd haltebeleid De Lijn voor Ros Beiaardstad: vier bushaltes minder, één nieuwe en enkele verhuizen
Vier bushaltes minder en één nieuwe, met daarnaast nog enkele haltes die verhuizen en van naam wijzigen. Dat is de balans voor Dendermonde van het nieuwe haltebeleid van vervoersmaatschappij De Lijn, in het kader van het nieuwe openbaar vervoerplan.
Een overzicht:
In vergelijking met andere steden is de impact van het nieuwe haltebeleid van De Lijn eerder beperkt. In heel Vlaanderen sneuvelen meer dan 1.800 bushaltes, ongeveer één op vijf. “In Dendermonde loopt het echter niet zo’n vaart”, zegt schepen van mobiliteit Marius Meremans (N-VA). “Een paar haltes verdwijnen, een aantal worden samengevoegd of verplaatst omwille van efficiëntere dienstverlening. De balans is vrij positief.”
Haltes verdwijnen
In Grembergen verdwijnen twee haltes. De bushalte aan het Kleinzand zal niet meer bediend worden, omdat lijn 68 er niet meer langs zal rijden. Nog in Grembergen sluit de halte op de Hamsesteenweg omdat er te weinig busreizigers gebruik van zouden maken.
Ook Schoonaarde zal het met een bushalte minder moeten stellen. Hier gaat het om die in de Schuiteplasstraat. Die gaat weg omdat de afstand tot de halte in de Schoolstraat te klein is.
Bovendien worden in Appels twee haltes samengevoegd, wat ook daar de balans op min één brengt. De haltes Appels Decorum en Appels Hofstraat op de Bevrijdingslaan verdwijnen, om in de plaats een nieuwe halte te creëren ter hoogte van het containerpark van afvalintercommunale Verko.
Eén nieuwe
Dendermonde krijgt er één nieuwe bushalte bij. Die komt in de grootste deelgemeente, Sint-Gillis. De afstand tussen de halte aan de kerk van Sint-Gillis Kerk en die in de Brusselsestraat in Dendermonde is op dit moment te groot. Daarom komt er eentje bij op de Sint-Gillislaan, net voor het viaduct aan de Emanuel Hielstraat.
Haltes verhuizen
Dat enkele haltes verhuizen is vooral ingegeven door verkeersveiligheid. Zo zullen de haltes van Sint-Gillis Kerk en Sint-Gillis Acacialaan lichtjes verschuiven. De bussen zullen er vanaf dan stoppen op de rijweg zelf, in plaats van ernaast. Dat laat toe om een verhoogd en toegankelijk busperron te realiseren aan deze haltes.
Ook in Baasrode verhuist een halte. In plaats van in de Scheepswerfstraat in de rijrichting van Mechelen verschuift die naar het Dorpsplein, ter hoogte van de zitbank met glazen wand daar. Omdat hierdoor de link met de Scheepwerf verdwijnt, krijgt deze halte ook een nieuwe naam: Baasrode Dorp. In de andere rijrichting blijft de halte aan het Scheepvaartmuseum behouden. Die wordt toegankelijker gemaakt.
Ook de haltes aan het Heidepark in Appels, de Zijdijk in Grembergen en de Pontstraat in Schoonaarde worden wat verplaatst.
Andere namen
Een aantal haltes in Dendermonde krijgt een andere, vaak meer herkenbare naam. Zo zal de halte Dendermonde Nachtegaalstraat voortaan Dendermonde Kerk heten. Dendermonde Veerstraat wordt omgedoopt tot Dendermonde Centrum e Dendermonde Industrieweg dan weer Dendermonde Hoogveld. Tot slot krijgt ook de halte Dendermonde Schoolstraat een andere naam, namelijk Dendermonde Klinkaertstraat.
Het nieuwe openbaar vervoerplan
Bovendien is ook voor Dendermonde een nieuw vervoerplan uitgeschreven. Dat maakt voortaan een onderscheid tussen een kernnet en een aanvullend net. “Belangrijk daarbij is dat alle kernen van onze deelgemeenten nog bediend blijven”, zegt schepen Meremans. “Flexbussen, die de huidige belbussen vervangen, moeten er bovendien voor zorgen dat ook plaatsen die niet bediend worden door een kern- of aanvullende lijn toch verbonden blijven met de rest van het netwerk. Positief voor Dendermonde is ook dat het ziekenhuis AZ Sint-Blasius makkelijker bereikbaar zal zijn. Hiervoor komt een vaste pendelverbinding van twee bussen per uur tussen station en ziekenhuis.”
(Foto HLN-Geert De Rycke + Artikel HLN 21/05/2021)