OCMW moet stadskas redden !

Op 10 juli 2013

OCMW moet geld teruggeven aan stad

De stad Dendermonde krijgt blijkbaar zijn financiële toestand niet op de rails.  Het nemen van eenmalige maatregelen staat haaks op een duurzaam en doordacht financieel beleid.

Zo werd op de jongste OCMW-raad  beslist om via een budgetwijziging  de gemeentelijke bijdrage gedeeltelijk te laten terug vloeien naar de stad.  Het gaat om ruim 2 miljoen euro of 30 % van de totale dotatie verkregen in 2012.

Gezond OCMW

De N-VA fractie is niet te spreken over deze gang van zaken.

De OCMW-meerderheidsfracties, CD&V en Sp.a, hebben dit voorstel goedgekeurd.  Nochtans heeft Sp.a bij vorige budgetbesprekingen geweigerd om geld te laten terugvloeien.

Vooraf is er ook geen consultatie geweest tussen de verschillende fracties.  “We hebben dit voorstel afgewezen omdat het hier gaat om een enorm bedrag dat zomaar verdwijnt naar de stadskas” zegt Paul Van Marcke, N-VA fractieleider OCMW-raad. “ De gezonde situatie van het OCMW is het resultaat van een uiterst doordacht en efficiënt financieel beleid van de voorbije jaren.  Het OCMW wordt er niet voor beloond.”

Anderzijds is het te vroeg en te voorbarig om nu reeds dit aanzienlijk bedrag naar voor te schuiven en te versassen. Wij zijn absoluut niet tegen een financiële inspanning in deze moeilijke tijden maar we hadden graag het hele plaatje kunnen bekijken van de besparingen op de verschillende diensten.

“Deze draconische budgetwijziging kadert jammer genoeg niet in een grotere langetermijnvisie, maar heeft als enig doel de stadskas op te smukken.” zegt Dimitri Van Hoey, N-VA gemeenteraadslid.

Bovendien vrezen we dat deze transfer het sociaal beleid ernstig zal hypothekeren.  De middelen die nu vrijgemaakt worden, zijn oorspronkelijk bedoeld voor sociale projecten die op stapel staan.

Impact sociaal beleid

Verscheidene projecten die momenteel in de pijplijn zitten, dienen  gerealiseerd  te worden.  Denken we maar aan de nieuwe kinderkribbe Sint-Gillis, de bouw van assistentiewoningen en nieuwe woonzorgcentra.  Hiervoor  was een goede buffer opgebouwd om de zaken te realiseren met eigen middelen.

Deze budgetwijziging zal wellicht leiden tot een financiering via leningen of tot het eenvoudigweg schrappen van enkele vooropgestelde doelstellingen.

Tevens  hadden deze middelen ook aangewend kunnen worden voor nieuwe initiatieven zoals bijvoorbeeld de detectie en aanpak van kans- en kinderarmoede.

Geen lange termijnvisie

Het OCMW-potje wordt dus afgeroomd.  Het engagement van de stad voor de volgende jaren is hier de grote onbekende factor.  Zal de gemeentelijke bijdrage op hetzelfde niveau blijven of daalt ze ?

In het laatste geval wordt het sociaal beleid tweemaal het kind van de rekening en zal het  verder ondermijnd worden.

Wij dringen er dan ook op aan om geen eenmalige maatregelen te nemen, maar over te gaan tot een onderbouwde financiële meerjarenplanning.  Dit komt zowel het OCMW als de stad ten goede.

Daar wenst N-VA constructief haar steentje bij te dragen.