Nieuwe bestemming voor terrein abdijschool?

Op 15 november 2017

De N-VA stelt voor om de gebouwen van de oude abdijschool in Dendermonde af te breken. In de plaats komen enorme terreinen vrij voor groen, parking en bebouwing in het centrum. “Aan leegstaande gebouwen heeft niemand iets. Tijd om deze toplocatie te ontwikkelen”, zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman.

Sinds de sluiting van het asielcentrum in Dendermonde staan de gebouwen van de oude abdijschool opnieuw leeg. Het enorme complex is eigendom van de provincie en wordt slechts deels gebruikt als vormingscentrum. “De gebouwen hebben hun tijd gehad”, zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman. “Het grootste deel is afgeleefd en kan voor weinig meer dienen. Er zijn sowieso grote kosten aan en het heeft geen erfgoedwaarde. Dan is afbraak de beste piste. En dat doen we beter nu dan te wachten op het verval dat er vroeg of laat aankomt.”

Ontwikkeling van winkelhart

In de plaats van dit complex wil de N-VA een herbestemming voor publiek groen, parking en bebouwing. Voor ons verdient Dendermonde beter dan leegstand in het hart van het centrum. De afbraak van de schoolgebouwen maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk op een unieke locatie.

“Het terrein laat diverse functies toe: met meer dan 6000 vierkante meter is het groter dan de Grote Markt en de Vlasmarkt samen”, legt Roggeman uit. "Midden in het Dendermondse winkelhart kan dit dienen om onze commerciële aantrekkelijkheid te versterken. Hier is genoeg plaats voor zowel een uitbreiding van het parkeeraanbod als voor de aanleg van een nieuwe groene zone. Een nieuwe verbinding tussen de Oude Vest en de Dijkstraat kan helpen om het verkeer te herschikken. Ook nieuwe bebouwing kan overwogen worden, bijvoorbeeld als locatie voor een hotel."

“De opdracht is dubbel: het stadsbestuur moet met de provincie overleggen over de toekomst van de site, en ondertussen moeten we op zoek naar potentiële private investeerders. In dat geval zijn we vertrokken voor een project van enkele jaren. Maar de mogelijkheden voor ontwikkeling van zo’n unieke site zijn enorm”, besluit Roggeman.