N-VA wil duidelijkheid over dorpsplein Oudegem

Op 21 juni 2013

Het is al enkele jaren stil rond de geplande herinrichting van dorpsplein in Oudegem. Toch wordt er achter de schermen aan dit dossier gewerkt. Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA) wil dat het schepencollege haar bedoelingen bekend maakt en de mensen van Oudegem betrekt bij de plannen.

Openheid

Een eerste plan voor herinrichting van het dorpsplein botste in 2009 op groot verzet van de plaatselijke bevolking. Een petitie met 2000 handtekeningen was reden genoeg voor het stadsbestuur om de opmaak van nieuwe plannen aan te kondigen. Dat was meteen het laatste dat van het dossier vernomen werd. Vier laar later wordt de stilte oorverdovend.

Tomas Roggeman vraagt openheid: "De sociale huisvestingsmaatschappij Volkswelzijn wil op het dorpsplein bouwen. Hoe dit er zal uit zien weet niemand: aan de mensen van Oudegem wordt niets verteld. Wij roepen zowel Volkswelzijn als het schepencollege op om met de plannen naar buiten te komen."

Voor N-VA is een dorpsplein het kloppend hart van de lokale gemeenschap. "Een dorpsplein is het draaipunt voor het economische, sociale en culturele leven in een dorp" zegt Giel Van Medegael (N-VA). "Wij herhalen wat we in ons partijprogramma schreven: het dorpsplein moet haar pleinfuncties behouden."

Betere communicatie

"Wij vragen een heldere communicatie" besluit Roggeman. "In twee richtingen: wij willen een raadpleging die open staat voor alle inwoners van Oudegem. Het is hun dorpsplein. Dit gaat over de toekomst van hun dorp. Daarom moeten de mensen van Oudegem het laatste woord krijgen."