N-VA vraagt toekomst voor stationsgebouw Schoonaarde

Op 5 augustus 2013

Schoonaarde – Het leegstaande stationsgebouw van Schoonaarde dreigt te vervallen. Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA) vraagt dat de stad ingrijpt.

De NMBS verzegelde het stationsgebouw met lokettenhal in juli 2004. Sindsdien wordt het niet meer gebruikt, waardoor verval stilaan intreedt. De houten deuren versplinteren, onkruid en klimplanten rukken op. Tomas Roggeman: “Om al negen jaar leeg te staan, is het station in redelijke staat. Maar het is zinloos om pas in te grijpen wanneer het gebouw werkelijk gaat verkrotten. Dan zijn er alleen meer kosten aan. Dit is één van de belangrijkste toegangspoorten tot Schoonaarde. Daarom verdient de locatie beter.”

De NMBS liet vroeger al verstaan dat een heropening van de loketten geen optie is. “Dat men niet meer wil investeren in lokale dienstverlening is spijtig. Maar dat betekent niet dat men de infrastructuur moet laten verloederen.“

Daarom vraagt Roggeman dat het Dendermondse stadsbestuur de eigenaar, NMBS Holding, aanmaant om een oplossing te zoeken. “Als de Holding dit beschermde stationsgebouw niet meer wil gebruiken, waarom doen ze het dan niet van de hand? In Vlaanderen worden verschillende kleine stations verkocht of in erfpacht gegeven. Zij krijgen een nieuw leven als privéwoningen of voor publieke voorzieningen. Dit moet in Schoonaarde ook kunnen, met behoud van de parkeerplaatsen. Laat ons nu een oplossing zoeken. Het kan het aanzicht van het dorp alleen maar verbeteren.”

Bij navraag blijkt dat de NMBS Holding alvast niet afkerig staat tegenover een afstand van het gebouw. “Wij staan open voor over overleg met de stad. Wij hebben de intentie om het project van erfpacht in gang te zetten, al zijn we er nog niet actief mee bezig”, klinkt het.