N-VA vraagt inbraakpreventie in donkere maanden

Op 26 november 2013

In een reactie op een recente piek van inbraken, houdt N-VA een pleidooi voor versterking van de inbraakpreventie. “Via het stadsmagazine kunnen tips elke Dendermondenaar bereiken.”

Uit cijfers van de federale politie blijkt dat de wintermaanden het populairst zijn bij inbrekers. Een recente toename van inbraken in Sint-Gillis en langsheen de spoorweg in Oudegem en Schoonaarde lijkt die trend ook voor Dendermonde te bevestigen. N-VA Dendermonde pleit daarom voor een versterking van de inbraakpreventie tijdens december en januari.

“Dendermonde is een relatief veilige stad” zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman. “Sommige projecten zoals SDNA worden in de kijken gezet. Maar we merken dat veel mensen niet op de hoogte zijn van andere preventiemogelijkheden. Daarom roepen we het schepencollege op om dit te verhelpen. Het stadsmagazine is daarvoor het ideale kanaal. Iedereen krijgt het thuis bezorgd, waardoor het niets extra moet kosten”.

N-VA wil dat de stad de bevolking informeert over eenvoudige tips. Maar ook complexere systemen zoals buurtinformatienetwerken kunnen aan bod komen. “De lokale politie bezit enorm veel kennis over preventie” zegt Roggeman. “Laat ons die dan ook gebruiken”.

Vorig jaar vonden in Dendermonde 196 inbraken plaats.