N-VA vraagt dringende oplossing voor Verko Appels

Op 22 augustus 2013

Het fileprobleem aan het containerpark te Appels blijft de gemoederen beroeren. Bezoekers werden al een tijd geconfronteerd met lange wachttijden. Daar komen nu boetes bovenop voor wie verkeerd stationeert in de file. Gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA) vraagt met aandrang dat het Dendermondse stadsbestuur haar verantwoordelijkheid neemt.

Dendermonde - Het fileprobleem aan het containerpark in Appels sleept intussen al meer dan vier maanden aan. De invoering van een nieuw aanmeldingssysteem leidt tot wachtrijen. "Kinderziektes", klonk het bij Verko, en ook het schepencollege beloofde verbetering. Dat blijkt niet evident: deze week meldt de lokale politie van Dendermonde op Twitter dat de 'slechte organisatie' een 'veiligheidsprobleem' creëert op de Bevrijdingslaan. Bestuurders hinderen het doorgaand verkeer en de politie kondigt daarom boetes aan voor wie stationeert op de weg.

Frustratie

Gemeenteraadslid Tomas Roggeman van N-VA dringt aan op een snelle oplossing. "Dit probleem creëert nodeloze frustraties voor iedereen. Bovendien is dit gevaarlijk. Bestuurders hinderen elkaar, fietsers moeten op de steenweg rijden en de politie spreekt van een risico op kettingbotsingen. Tijdens verschillende maanden hebben wij geduldig de beloofde verbetering afgewacht. Nu stellen we vast dat die verbetering niet gerealiseerd wordt, en dat het de bezoekers nog moeilijker gemaakt wordt. "

Nochtans schreef Algemeen Directeur Kris Verwaeren van Verko al in juni aan Volksvertegenwoordiger Karel Uyttersprot dat het probleem in Appels opgelost was:

"(...) stel ik vast dat het fileprobleem in Appels op een enkele uitzondering na dat er nog eens twee of drie wagens aanschuiven nagenoeg verdwenen is."

"Verontrustend" noemt Roggeman de uitspraak. "Ik vrees dat we van Verko zelf geen oplossing moeten verwachten. Gesprekken tussen Verko en de politie leverden ook al geen oplossing op.”

Verantwoordelijkheid

N-VA dringt aan op een structurele oplossing, eventueel door het herwerken van het aanmeldsysteem of het verplaatsen van de bareel. “Men zet soms de poort van de kringloopwinkel open als aanrijstrook, maar dat voldoet niet. Wij vragen dat het schepencollege eindelijk wakker schiet en bij Verko aandringt om eindelijk maatregelen te nemen”.