N-VA stelt herhaling van acties tabakspreventie voor

Op 26 januari 2016, over deze onderwerpen: Gezondheid, Stoppen met Roken

Ook als lokaal bestuur is en blijft het belangrijk in te zetten op het ontmoedigen van roken. Die boodschap gaf raadslid Klaartje Van Havermaet (N-VA) de voorbije gemeenteraad (woe. 20/1) aan het schepencollege.

Voor iedereen is duidelijk dat roken enorm schadelijk is voor de gezondheid. Het is nog steeds één van de grootste doodsoorzaken. Verontrustend is vooral dat het aantal rokende jongeren stijgt. Ook steden en gemeenten hebben hierin een centrale rol en kunnen binnen hun gezondheidsbeleid actie ondernemen om het aantal rokers te verminderen.

Acties tegen roken

Zo stelde Van Havermaet de schepen van Sociale zaken voor om deel te nemen aan de lopende actie van “”Kom op tegen kanker”. Onder de noemer “Binnen roken is nooit oké” richt deze zich op het passief roken. Met de campagne wil men ouders ertoe aanzetten om niet meer in huis en in de auto te roken. Want ook passief roken kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Om te beginnen kan de stad via posters en folders haar inwoners hiervoor sensibiliseren. Later worden acties aangeboden waar de stad op kan intekenen.

Daarnaast vroeg N-VA om ook structureler en dieper in te zetten op tabakspreventie. Dat gebeurde reeds enkele keren in het verleden. Belangrijk is echter om dit regelmatig en zeker elke legislatuur te herhalen (wat tot nu toe, halfweg deze beleidsperiode, nog niet gebeurde). Zeker naar jongeren toe, vermits steeds nieuwe generaties in verleiding komen van de sigaret. Ook andere doelgroepen kunnen aangespoord en begeleid worden om te stoppen met roken. Bedoeling moet zijn om in samenwerking met Logo Dender gerichte acties op te zetten die mensen ertoe bewegen niet langer te roken.

“Het is niet de bedoeling de rokers te viseren, wel om ze bewust te maken van de schadelijke effecten van hun rookgedrag. De stad wil zich graag profileren als een “Gezonde Gemeente*”, door in te gaan op deze voorstellen kan ze tonen dat het haar daarmee menens is,” besluit Van Havermaet.

Meer info?
Klaartje Van Havermaet, gemeenteraadslid N-VA, 0486 20 64 11, klaartje.vanhavermaet [at] n-va.be