N-VA stelt bijenvriendelijk beleid voor

Op 17 oktober 2013

Dendermonde – Met enkele eenvoudige ingrepen wil N-VA in Dendermonde de bijensterfte tegenhouden. Aan de voorstellen zijn geen extra uitgaven verbonden.

De massale bijensterfte neemt de laatste jaren verontrustend toe. Wilde bijen vinden geen eten meer en honingbijen verdwijnen uit hun korven. Nochtans zorgen de beestjes voor de bestuiving van planten en gewassen.

“Onmisbaar voor de landbouw” zegt N-VA-gemeenteraadslid Klaartje Van Havermaet. “De economische waarde van de bestuiving door bijen wordt geschat op 500 miljoen euro per jaar. Daarnaast hebben ze een grote ecologische waarde. De landbouw én de natuur hebben bijen nodig.”

Daarom legt N-VA enkele voorstellen op tafel. Die moeten het voedselaanbod voor bijen vergroten. “Ten eerste kunnen sommige stroken gras in beheer van de stad vervangen worden door bloemenweiden. We denken dan aan de perceelsranden van sportterreinen en lege vlakten op begraafplaatsen” zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman van N-VA. In tweede instantie kan bij nieuwe beplantingen gekozen worden voor bomen, struiken en bloemen met voedzamer stuifmeel. Tot slot mag het bermbeheerplan wel eens geëvalueerd worden in samenspraak met de lokale natuurverenigingen. Dat is al twintig jaar hetzelfde.”

Geen kosten, geen steken

Er is geen meerkost verbonden aan deze maatregelen. Door gazons te vervangen door bloemenweiden kan zelfs bespaard worden op onderhoud. “En het ziet er nog mooi uit ook”, glimlacht Tomas Roggeman: “In deze tijd van besparingen kiezen wij bewust voor de meest efficiënte opties: maximaal effect voor minimale kosten. Als onze gemeente tegelijk kleurrijker wordt, is dat mooi meegenomen”.

Tot slot, voor wie schrik heeft van bijensteken: vooral wespen steken, en die eten geen stuifmeel. Enkel bijen komen af op bloemen. De meeste wilde bijen steken niet!