N-VA protesteert tegen verdoken belastingverhoging in Dendermonde

Op 14 april 2013

Op vergadering van de gemeenteraad van 17 april presenteert het stadsbestuur de nieuwe tarieven “betreffende de contantbelasting op afgifte van administratieve stukken”. Blijkbaar is dit een gepast moment om te beginnen met de verhoging van de gemeentebelastingen.

Identiteitskaarten

Op 21 december 2012 stuurde de FOD Binnenlandse Zaken naar de gemeenten een omzendbrief met de mededeling dat de productiekost van identiteitskaarten met € 3 wordt verhoogd en dat het de gemeente vrij staat om ook de gemeentebelasting te verhogen.  Dendermonde gaat daar gretig op in. De FOD BiZa verhoogt de prijs van een elektronische identiteitskaart van € 12 naar € 15, een verhoging met 25%. Dendermonde verhoogt de gemeentebelasting voor deze documenten van € 2 naar € 5 of een verhoging met 150 %.  Op die manier stijgt de prijs voor een identiteitskaart van € 14 naar € 20. Voor de identiteitskaart voor kinderen onder de twaalf is het nog veel erger. In de omzendbrief van 21/12/2012 schrijft de FOD BiZa “Om geen brutale verhoging van de prijs van de Kids-ID te hebben die een rem zou kunnen vormen voor het aanvragen van dit type van kaart, werd het bedrag van de verhoging eveneens beperkt tot € 3.” Wat gebeurt er in Dendermonde? De prijs van de Kids-ID stijgt van € 3 naar € 10. Voorheen werd er voor een Kids-ID geen gemeentebelasting  geïnd, nu wordt dat plots € 4.

Walter Deygers, fractieleider N-VA in de gemeenteraad vindt het ongehoord dat er op een dergelijke sluike wijze belastingen worden verhoogd: “Daarmee wordt Dendermonde de duurste gemeente voor identiteitskaarten. Voor de 9 verschillende soorten kaarten bedroeg de gemiddelde gemeentebelasting tot nog toe € 1,66; nu wordt dat € 6,22!!! Bovendien was de heropvraging van de PIN/PUK vroeger gratis en wordt dat nu ook € 5”

Retibrutie op parkeren

In één beweging verhoogt het stadsbestuur ook de forfaitaire parkeerretributie van € 12 naar € 18. Daarvoor verwijst het bestuur naar de retributie die in andere gemeenten moet betaald worden. Stijn Goossens, N-VA-gemeenteraadslid: ” In principe is het inderdaad nodig om de retributies geregeld aan te passen. Alleen is het – gezien de wegenwerken in het centrum van de stad – niet het meest geschikte moment om dit te doen. De service is beperkter en de kosten worden hoger. In elk geval geen ondersteuning van de lokale middenstand”