N-VA pleit voor parkeerkaart voor zorgverstrekkers

Op 22 september 2014

"De toenemende verkeersdrukte en het gebrek aan voldoende parkeerplaatsen in en rond de stad veroorzaken heel wat frustraties bij zorgverstrekkers die bij zieke patiënten aan huis komen", zegt ze. "Door de vergrijzing van de bevolking, ouderen die steeds langer thuis blijven wonen en de kortere opnameduur in ziekenhuizen, komen er bovendien steeds meer medische zorgverstrekkers aan huis Vooral in de binnenstad is parkeren een groot probleem."

OCMW-raadslid Paul Van Marcke, zelf thuisverpleger, kan alleen maar beamen. "Zorgverstrekkers staan onder enorme tijdsdruk en verliezen vaak veel tijd door een vrije parkeerplaats te zoeken", zegt hij. "Soms moeten we rondjes draaien in de hoop dat er toch iets vrijkomt. Zo gaat kostbare tijd verloren. Correcte en efficiënte dienstverlening komt in het gedrang. Een parkeerkaart kan dat oplossen."

N-VA denkt daarbij aan de invoering van een speciale parkeerkaart voor artsen, thuisverpleegkundigen, kinesisten en andere paramedische beroepen. "Riziv- en telefoonnummer moet daarop vermeld", zegt Raman. "Zo is meteen duidelijk dat dit alleen voor zorgversterkers bestemd is en dat is transparant voor bevoegde diensten en andere burgers. Door het nummer kan de zorgverlener altijd gecontacteerd tijdens zijn of haar huisbezoek."

Volgens schepen Niels Tas is er al sinds 2009 een principieel akkoord binnen het stadsbestuur om parkeren voor zorgverstrekkers te regelen. "Maar we zijn nog altijd aan het onderzoeken op welk manier dit best gebeurt", zegt hij. (DND)