N-VA pleit voor fietssnelwegen

Op 6 mei 2013

De uitvoering van de plannen voor fietspaden van lange afstand, zit in het slop. N-VA wil dat de stad Dendermonde een doorstart maakt inzake de aanleg van nieuwe paden. Ook in het bestaande netwerk kunnen knelpunten weggewerkt worden.

Efficiëntie

N-VA wil op korte termijn de procedures laten opstarten voor de aanleg van nieuwe fietspaden voor lange afstand. Daarvoor moet de stad stroken grond verwerven, waarna in samenwerking met de provincie de paden aangelegd worden. “We winnen het meest als een nieuw fietspad voldoet aan twee voorwaarden: als het een alternatief biedt voor fietsen langs een gewestweg en als er een aansluiting is met een gerealiseerde route in een buurgemeente” zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman. Deze voorwaarden zijn voldaan op twee trajecten die voor N-VA prioritair zijn. Dit zijn de oude spoorwegbeddingen Grembergen-Hamme en Oudegem-Gijzegem. Beide routes verbinden dorpskernen, scholen en industriezones. “Scholieren en pendelaars van steenwegen halen en langs veilige fietspaden leiden, daar is het ons om te doen. De juiste aanpak kan meer mensen tot de fiets verleiden en zo de verkeersdrukte in de spitsuren verkleinen”.

Toch zet N-VA niet enkel in op nieuwe verbindingen. Het bestaande fietsnetwerk kent enkele knelpunten die hun efficiëntie inperkt. Zo is er geen verbinding tussen het nieuwe traject naar Puurs en het Dendermondse station.

Alternatief verkeersnetwerk

De plannen voor de fietspaden voor lange afstand en het zogenaamde “bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk“ dateren al uit 1999. De Vlaamse regering besliste toen dat de provincies een nieuw fietspadennetwerk zouden gaan ontwerpen. N-VA-provincieraadslid Annemie Demuyt licht toe: “Deze fietspaden zijn vooral bedoeld als alternatief verkeersnetwerk voor personenvervoer. De intergemeentelijke routes liggen langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen. Ze worden zo weinig mogelijk onderbroken en krijgen voorrang aan kruispunten. Noem het gerust fietssnelwegen”. In Antwerpen en Vlaams-Brabant zijn de nieuwe netwerken een succes: tijdens de spits worden ze druk gebruikt.

Sinds de aanleg van het fietspad Dendermonde-Puurs zit het dossier vast. De procedure voor de aanleg van een pad langs de spoorweg door Oudegem en Schoonaarde is spaak gelopen op discussies over onteigeningen. “Maar de stad moet daarop niet wachten om de andere dossiers op te starten. Dit staat al lang vermeld in het ruimtelijk structuurplan, laat ons er nu werk van maken” aldus Roggeman.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is