N-VA gaat voor woonzorgcampussen in Boonwijk én Baasrode

Op 17 januari 2014

Vorige legislatuur was er sprake om het rusthuis in Baasrode te sluiten en in de plaats een nieuw rusthuis op te trekken in de Boonwijk, waarin dat van Baasrode en de Boonwijk gefuseerd zouden worden. Die plannen zijn echter afgevoerd, met de verzekering dat er een rusthuis in Baasrode zal blijven. N-VA stond altijd op de barricade voor het behoud van het Baasroodse rusthuis. Om nog extra druk op de ketel te zetten, stelde N-VA tijdens de OCMW-raad een eigen visie op het ouderenbeleid in Dendermonde voor. "Zo lang mogelijk thuis wonen is erg belangrijk", zegt fractieleider Paul Van Marcke. "Maar als de zelfredzaamheid vermindert en de afhankelijkheid toeneemt, moet de mogelijkheid bestaan om aangepaste opvang te krijgen. Het voortbestaan van de twee woonzorgcentra, Boonwijk en Baasrode, kadert daarin." De N-VA-fractie dringt er dan ook op aan dat het zorgstrategisch plan een nieuwe boost krijgt. "Daarbij moet ingezet worden op een nieuwe vorm van woonzorg voor ouderen, namelijk de woonzorgcampus", zegt Van Marcke.

Dienstenaanbod

"Het concept staat voor een ruime geïntegreerde en efficiënte dienstverlening op één site, waarbij diverse woonvormen gecombineerd worden in functie van de graad van hulpbehoevendheid. Zo bestaat de site uit een woonzorgcentrum waar hoofdzakelijk bejaarden verblijven met een hoog zorgprofiel. Errond komen assistentiewoningen voor mensen die nog vrij zelfstandig kunnen wonen, waar nodig met beperkte ondersteuning." "Bewoners kunnen beroep doen op het totale dienstenaanbod van de campus", legt Van Marcke uit. "Zo kunnen bijvoorbeeld de bewoners van de assistentiewoningen gebruik maken van de warme maaltijden in het woonzorgcentrum. En als de zorgbehoefte stijgt, kan men naadloos doorstromen naar het rusthuis en is verblijf op dezelfde campus verzekerd." OCMW-voorzitter Patrick Meulebroek (CD&V) staat zeker niet weigerachtig tegenover het plan en ziet ook pluspunten. "Het is de bedoeling om met dit idee van de N-VA verder constructief aan de slag te gaan en een concept met onze diensten uit te werken", zegt hij. (DND)