N-VA bezorgd over de slechte prestatie van Dendermonde in middenstandsonderzoek

Op 17 mei 2013

Er heest ongenoegen binnen de Dendermondse middenstand. De gemeenteraadsleden Bart Nobels en Tomas Roggeman, beide N-VA, zijn op zoek gegaan naar cijfers die deze ontevredenheid bevestigen of ontkrachten. Een recente studie van de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV) toont aan dat de onrust terecht is: In vergelijking met 2001 blijkt Dendermonde immers de slechtst presterende winkelstad van Oost-Vlaanderen.

De studie

Recent publiceerde de EROV een detailhandelsonderzoek op provinciaal niveau, uitgevoerd door het gerenommeerde studiebureau ABM. Het rapport analyseert de evolutie van het aantal winkelbezoeken over de periode 2001-2013. De focus ligt bij de detailhandel over alle sectoren heen, waarbij rechtstreeks aan de eindverbruiker wordt geleverd.

Om correct te kunnen vergelijken heeft men de verschillende steden ingedeeld in categorieën. Dendermonde valt samen met nog 10 andere steden en gemeenten in de categorie “kleine steden”. Bijzondere aandacht gaat uit naar het kopen in eigen stad en de aantrekkingskracht die een stad heeft op de omliggende gemeenten.

Gemiddeld zetten de kleine steden een mooie prestatie neer met een gemiddelde stijging van 6,5% “commerciële sterkte” ten aanzien van 2001. Daartegen steekt Dendermonde scherp af, met een daling van maar liefst 25,8%. Daarmee zet Dendermonde de slechtste prestatie neer van de hele provincie Oost-Vlaanderen.

De cijfers

+    3,6%

*Kleine steden: alle behalve Gent, Aalst, Sint-Niklaas

Bron: http://www.erov.be/documenten/detailhandelsstudie_2013.pdf

N-VA wil meewerken aan een winkelvriendelijke stad

N-VA-gemeenteraadslid Bart Nobels stelt zich hierbij luidop de vraag: “Dendermonde met haar deelgemeenten is niet enkel een aangename stad om te winkelen, maar ook om een terrasje te doen. Toch verliest Dendermonde en de deelgemeenten een deel van haar aantrekkingskracht als centrumstad. Daarom hebben we in ons programma bijzonder veel aandacht besteed aan het winkelgebeuren. Dendermonde heeft  immers veel winkelpotentieel. ”

N-VA gemeenteraadslid Tomas Roggeman: ”Wij hopen dat het stadsbestuur hieruit de nodige conclusies zal trekken en vooral de nodige acties onderneemt. N-VA wil dan ook oproepen om over de partijgrenzen heen te zoeken naar een oplossing om deze neerwaartse spiraal te stoppen. Zo denken we onder andere aan een betere communicatie met de handelaars, het aanstellen van een centrummanager en een klantvriendelijk parkeerbeleid.“