Minister Weyts onderzoekt mogelijkheid fietssuggestiestroken Sint-Gillislaan Dendermonde

Op 11 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Als antwoord op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marius Meremans gaat minister Ben Weyts (N-VA) de mogelijkheid tot het plaatsen van fietssuggestiestroken op de drukke Sint-Gillislaan in Dendermonde onderzoeken.

De Sint-Gillislaan vormt de verbinding tussen Lebbeke en Dendermonde, en is één van de drukste straten in Sint-Gillis. Met het nieuwe circulatieplan dat meer verkeer op de Sint-Gillislaan zal brengen, klinkt de roep om verkeersmaatregelen nog luider.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts maakte onlangs de regels voor fietssuggestiestroken soepeler. Zo zou er eindelijk een doorbraak kunnen komen in dit dossier.

Fietssuggestiestroken zijn wel geen afgescheiden fietspaden en passen in bepaalde verkeerssituaties. Zo hebben ze pas nut voor de fietser en auto in gemengd verkeer op een weg met een intensiteit tussen 2000 en 5000 PAE (personenauto-equivalenten) per dag. Vandaar dat er tellingen worden gehouden nu de nieuwe verkeerssituatie in werking getreden is. Later in september kunnen de gegevens geanalyseerd worden en kan men daarop inspelen.

“Indien de Sint-Gillislaan door het nieuwe circulatieplan zo druk wordt dat de grens van 5000 PAE wordt overschreden, hebben de gevraagde fietssuggestiestroken geen meerwaarde voor de veiligheid en het comfort van de fietser. Het wordt dus wachten op de resultaten van de tellingen”, aldus Marius Meremans.

“Uiteraard blijven we dit op de voet volgen. De minister is wel degelijk bezig met de verkeersveiligheid maar we moeten bekijken of gevraagde maatregelen ook hun nut hebben voor de fietser. Als het stadsbestuur de Sint-Gillislaan laat dichtslibben, wordt de situatie voor de fietser alleen nog gevaarlijker. Daarom blijft de N-VA ook vragen naar een alternatieve fietsroute tussen Lebbeke en Sint-Gillis, langsheen spoorlijn 60.”

Marius Meremans

bestuurslid en Vlaams volksvertegenwoordiger