Meerderheid acht inburgeringsbeleid niet nodig in Dendermonde.

Op 11 maart 2014

Vele steden en gemeenten voeren een gecoördineerd integratiebeleid.  N-VA verbaast zich erover dat CD&V en Sp.a dit niet nodig vinden in de Ros Beiaardstad en dit enkel beschouwen als een taak van het OCMW.

In het kader van een gedragen integratiebeleid stelt de Vlaamse overheid heel wat financiële middelen ter beschikking van steden en gemeenten.  Dat de meerderheid zelfs niet de moeite deed om een beleid uit te werken en deze subsidie aan te vragen, ligt N-VA zwaar op de maag.   Nochtans zijn er door de hogere overheid in het nabije en verre verleden verscheidene contacten geweest met het stadsbestuur om het  in te lichten over de mogelijkheden.  Tot in de zomermaanden van 2013 konden steden instappen om gedurende zes jaar subsidies te krijgen.

Uit de Lokale Inburgerings- en Integratiemonitor (LIM) blijkt dat 4001 Dendermondenaars (9% van de inwoners) van vreemde afkomst zijn.  Hoewel dit aanzienlijk minder is dan 17% in de gemiddelde Vlaamse stad is dit een niet te verwaarlozen aantal.

Volgens de VRIND-indeling werd Dendermonde door de Vlaamse overheid vergeleken met 20 andere steden en gemeenten.   De meerderheid van deze steden en gemeenten heeft een lokaal integratiebeleid opgesteld.  Vlaanderen ondersteunt deze steden met een aanzienlijke subsidie tot 2019.   Dendermonde heeft geen dossier ingediend.  Naast het gegeven dat een integratiebeleid nodig is voor Dendermonde,  loopt de stad op die manier minstens € 300.000 aan subsidies mis.

N-VA heeft deze thematiek tijdens de vorige gemeenteraad reeds aangekaart maar de meerderheid beweerde toen dat de stad niet beantwoordde aan de gestelde voorwaarden. Verschillende instanties bevestigen dat er in het verleden al een aantal instapmomenten waren maar dat de verantwoordelijken van de stad huiverden voor het extra werk en lieten daarvoor aanzienlijke subsidies schieten.

De Vlaamse regering geeft de steden en gemeenten echter nogmaals een kans om laattijdig in te stappen.  Vóór 30 april 2014 zal het schepencollege dan aan de Vlaamse overheid moeten laten weten of het alsnog gebruik wil maken van de financiële ondersteuning.  De subsidies voor 2014 is Dendermonde in ieder geval al kwijt. N-VA hoopt dat de meerderheid toch nog een dossier zal indienen.  Zoals steeds zullen we hieraan constructief meewerken.

Bart Nobels, gemeenteraadslid voor N-VA, stelt: ”N-VA is voor een rechtlijnig inburgeringsbeleid met rechten en plichten.  De stad, het niveau dat het dichtst bij de burger staat, moet hier een voortrekkersrol in spelen.

De kennis van het Nederlands is cruciaal voor een goede integratie.  Maar ca. 7 % van de lagere schoolkinderen in Dendermonde heeft niet het Nederlands als thuistaal; voor de kleuters is dit reeds bijna 10 %. Dat de stad hier onvoldoende aandacht aan besteedt is in de eerste plaats in het nadeel van het kind.  Een Dendermonds kind van vreemde herkomst heeft immers drie maal meer kans om schoolse achterstand op te lopen. Het is duidelijk dat de hele gemeenschap hier op termijn het slachtoffer van is.”

Paul Van Marcke, OCMW-raadslid N-VA, vult aan: ”Uit een tevredenheidsenquête bij rusthuisbewoners blijkt dat de bewoners het gebrek aan kennis van het Nederlands van sommige personeelsleden als negatief ervaren.  Het is onbegrijpelijk dat de stad hier onvoldoende aan werkt.

Wij roepen de stad op om dringend een beleid rond integratie en inburgering op te stellen en wij hopen op een positief antwoord zodat we met alle partijen een opbouwend integratiebeleid kunnen ondersteunen.”