Loopparcours en Finse piste : slecht onderhouden én gevaarlijk

Op 4 februari 2014

In september 2013 opende schepen Verhelst met veel poeha de nieuwe sportaccommodatie rond de sporthal te Sint-Gillis: een loopparcours van ca 5 km en een Finse piste van 1,3 km.

Dit loopparcours kronkelt zich rond de wachtbekkens en doorheen een heel mooi landschap op de grens van Denderbelle en Sint-Gillis.

‘Dit is een grote troef, en moet joggen bevorderen’  zei de glunderende schepen Verhelst bij de inhuldiging.

Een paar maand later stelt Marius Meremans, Vlaams volksvertegen-woordiger, raadslid en jogger : ‘Nu is het ronduit huilen met de pet op. Het parcours wordt helemaal niet onderhouden en vertoont grote putten. Je zakt compleet weg in de groeven van de tractorsporen en we kunnen joggers alleen maar afraden om dit parcours te gebruiken. Het risico op blessures is veel te groot.’

N-VA-gemeenteraadslid Bart Claes zal dit aankaarten bij schepen Verhelst, die ook voorzitter is van het AGB. Hij is daarbij zeer duidelijk : ‘Als het stadsbestuur het joggen wil promoten en er graag mee uitpakt, dan verwacht de gebruiker toch dat de stad het ingehuldigde parcours deftig onderhoudt. Als je bij wat regenval het parcours niet meer kan gebruiken, betekent dit dat je het enkel kan gebruiken gedurende de twee zomermaanden en dan moet het wel droog blijven‘

Jammer, want het parcours én de Finse piste hebben zeker mogelijk-heden. Het slecht onderhoud getuigt van weinig respect voor de ontwerpers én voor de atletiekclub die joggen promoot.

De Finse piste, die er nu ligt rond de sporthal, is ook veel te kort én niet verlicht. Voor N-VA bestaat de mogelijkheid om een langere piste  te voorzien en we vragen :

-          Een duidelijke visie over joggen, met regelmatig onderhoud van het loopparcours én een uitbreiding van de Finse piste, zodat Dendermondenaars veilig en ook  ’s avonds verantwoord kunnen joggen.

-          Een duidelijke visie over de huidige atletiekpiste die er ook weer verwaarloosd bijligt. Misschien moet overwogen worden om ze op een andere plaats te leggen rond de sporthal.

Als we kijken hoe andere, vaak kleinere gemeenten (Wetteren, Lebbeke, Wommelgem, …. ) er wel in slagen om met een mooie Finse piste en dito loopparcours uit te pakken, dan kunnen we alleen maar concluderen dat dit stedelijk sportbeleid ondermaats presteert.