KLJ dringend op zoek naar lokaal

Op 22 maart 2013

De KLJ van Schoonaarde werd pas in september vorig jaar opgericht. Daarmee heeft elke deelgemeente van Dendermonde nu een eigen jeugdvereniging. "Er was inderdaad nood aan een jeugdvereniging in Schoonaarde", zegt Jonas Matthijs. "De KLJ is een schot in de roos. We vinden het fantastisch dat we dit kunnen realiseren in ons dorp." In enkele maanden tijd groeide de KLJ uit tot een bloeiende jeugdvereniging met twaalf leiders en leidsters en een zestigtal leden. Om de opstart van de vereniging alle kansen te geven, gaf het Dendermondse stadsbestuur de jongeren toestemming om gebruik te maken van de gemeenteschool in de Klinkaertstraat. De eerste zes maanden kon dat gratis, maar die periode is nu afgelopen zodat de jongeren huur moeten betalen.

Bovendien blijkt de gemeenteschool geen ideale locatie te zijn. De jongeren willen dat duidelijk maken met een petitie, die ondertussen al getekend werd door achthonderd personen. "De school is niet altijd beschikbaar voor onze activiteiten", klinkt het. "We hebben er ook geen vast lokaal, zodat we ons materiaal er niet kunnen opbergen. Ook om te vergaderen is dat gebrek aan eigen ruimte een probleem. Bovendien vrezen we dat we de huurprijs niet kunnen betalen. Onze beperkte financiële middelen investeren we liever in het nodige spelmateriaal." Oppositiepartij N-VA nam het tijdens de gemeenteraad op voor de jongeren uit Schoonaarde. "De KLJ is een succes en deze jongeren stellen terecht vragen", zegt Klaartje Van Havermaet. "Het lijkt ons meer dan nodig dat het stadsbestuur samen met de KLJ op zoek gaat naar een duurzame oplossing. Op die manier kan KLJ Schoonaarde zijn werking ten volle ontplooien. De stad moet verenigingen met bouw- of verbouwingsplannen een duwtje in de rug te geven."

Schepen van Jeugd Lien Verwaeren (CD&V) zat al samen met de jongeren. "De zoektocht naar een geschikte locatie is niet evident", zegt ze. "De stad beschikt in Schoonaarde niet over eigendommen waar mogelijkheden zijn voor de KLJ om zich te vestigen. Ook parochie of andere verenigingen blijken geen terrein of gebouw beschikbaar te hebben. KLJ moet dus op zoek naar een terrein. Als ze dat hebben, kan de stad wel een subsidie geven om er te bouwen of verbouwen." De stad wil de zoektocht naar een geschikt terrein dan ook steunen. Zo komen er flyers en affiches met een oproep naar alle inwoners om een terrein ter beschikking te stellen. Mogelijks komt er zelfs drukwerk op broodzakken in Schoonaarde. Op korte termijn is ondertussen beslist dat de KLJ verder gebruik mag maken van de gemeenteschool. De vereniging zal als prioritaire huurder beschouwd worden en kan een lijst van data voor haar activiteiten doorgeven. Er komt ook een afgesloten kast waar de vereniging een deel van haar materiaal kan opslaan. "We hopen dat we snel een definitieve locatie kunnen vinden", zeggen de jongeren.