Bibliotheekgebouw kampt nog steeds met gebreken

Op 18 juni 2015, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Cultuur

Laat ons duidelijk zijn: ik ben fier op onze bibliotheek. Het is een mooi gebouw en daardoor zijn we in 2010 de 21ste eeuw binnengestapt op bibliotheekgebied.

Natuurlijk is het enthousiasme en de deskundigheid van ons bibpersoneel een echte troef. Toch wordt hun geduld zwaar op de proef gesteld, zeker als de buitentemperatuur in de lente en zomer stijgt. De bib vertoonde na de opening toch een aantal kinderziekten: insijpelend vocht, en ook de slechte klimatologische toestand, die vooral in de personeelsruimten een echt probleem vormt dat blijft aanslepen.

Er werd door de betrokken firma’s beterschap beloofd, maar na vijf jaar nog steeds zonder resultaat. Door de aanslepende problemen is er nog steeds geen definitieve oplevering.

Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Marius Meremans: "Zowel het vorige schepencollege (waar ik deel van uitmaakte) als het huidige stadsbestuur heeft inspanningen geleverd en steeds oplossingen gezocht in samenspraak met de aannemer. Maar er zijn grenzen. Als er volgend jaar geen afdoende oplossing is, moeten de verantwoordelijke firma’s het gelag betalen. Zij hebben op dit gebied dan gefaald."

"Er wordt in 2016 door het huidig schepencollege een  bestek voorzien voor een nieuwe zonnewering, maar die komt vrij laat. Dit had best sneller gekund."

De bibgebruiker (en de student) merkt gelukkig vrijwel niets van deze tekortkomingen maar voor het personeel blijft het behelpen met airco- toestellen en ventilatoren. Er zijn er
zelfs die papier voor hun raam hangen, het blijft evenwel zweten natuurlijk.

"Nogmaals: de bib is een aantrekkelijk en functioneel gebouw maar de defecten moeten eruit. Ik verwacht van ons huidig bestuur wat meer assertiviteit op dit gebied. Ons bibpersoneel verdient dit.’

Meer info:

Marius Meremans, gemeenteraadslid, marius.meremans [at] n-va.be, 0473 34 30 76