Interieur van beschermde turn- en feestzaal GO Talent! Dendermonde krijgt opknapbeurt

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: #SterkerDendermonde

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de restauratie van het interieur van de beschermde turn- en feestzaal GO Talent! in Dendermonde. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 129.497,36 euro toe. Deze middelen komen uit het relanceplan Vlaamse Veerkracht, waarmee de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro investeert om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. “De welvaart in onze regio en goed onderwijs gaan hand in hand. Investeren in onderwijsgebouwen is ervoor zorgen dat er goed onderwijs georganiseerd kan worden. En daar maakt het KTA Dendermonde werk van”,aldus minister Matthias Diependaele. “Door te investeren in beschermde monumenten die gebruikt worden door ons onderwijs, gaan we duurzaam om met het bestaande onderwijspatrimonium. Schoollopen in een beschermd monument is elke dag geschiedenis inademen.”

De turnzaal van de school heeft dringend nood aan onderhoudswerken zodat ze blijft voldoen aan hedendaagse normen op vlak van sanitair en haar polyvalent gebruik.

De originele vloer van de turnzaal werd in de loop der jaren grotendeels vervangen. Met de geplande restauratiewerken komt er opnieuw een grenenhouten plankenvloer zoals oorspronkelijk ontworpen. Ook worden onder andere de betonnen gewelven boven de kelder gesloopt en vernieuwd, de muren worden geïnjecteerd tegen opstijgend vocht en het houtenbinnenschrijnwerkwordt hersteld of vernieuwd naar oorspronkelijk model. Alle muren worden opnieuw geschilderd volgend het specifieke historisch kleurconcept op basis een kleuronderzoek.

Na restauratie wordt de turnzaal zowel gebruikt voor recreatieve sport- en ontspanningsactiviteiten (bewegingssporten, yoga, dans…) als voor culturele activiteiten (lezingen, recepties, voorstellingen, optredens…). Voor de restauratiewerken is een premie van 129.497,36 euro toegekend.

Vlaamse Veerkracht

Vlaanderen zal de komende jaren met het relanceplan Vlaamse Veerkracht 4,3 miljard euro investeren om ons economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. Onroerend erfgoed moet haar steentje hiertoe bijdragen.

Minister Diependaele: “Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Dit project past in het relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering omdat door de restauratie het schoolbestuur inzet op een duurzaam hergebruik van de erfgoedsite. Dat ondersteunt de groene transitie die Vlaanderen wil maken. Eens school is toegankelijk voor een grote groep mensen uit de directe omgeving; leerkrachten en leerlingen, maar ook bijvoorbeeld ouders van de leerlingen en bezoekers tijdens open-deur-dagen. Op die manier draagt dit restauratieproject op positieve wijze bij aan de ontwikkeling van de omgeving.”

Foto’s en meer informatie: