Gedempte Dender: omgeving verfraaid maar probleem ondergrond niet aangepakt

Op 17 januari 2018, over deze onderwerpen: Verkeer en mobiliteit

Parking 'de Gedempte Dender' ligt er de laatste dagen weer miserabel bij. Door de regen en koude van de voorbije dagen worden gebruikers opnieuw geconfronteerd met een puttenlandschap. "De omgeving mag dan wel verfraaid zijn met groen, het echte probleem werd niet aangepakt", klinkt het bij de N-VA.

Over de slechte staat van de parking ‘de Gedempte Dender’ is in onze stad al veel gezegd en geschreven. Bij momenten is het een stoffige vlakte, soms een modderpoel vol putten. Uiteindelijk besliste het CD&V-sp.a-schepencollege er toch iets aan te doen. Het leidde tot een ontwerp om de parking op te waarderen.

Wij waren blij met dit initiatief, maar bleven ook steeds op onze hoede. "Al snel merkten we op dat het ontwerp geen oplossing voorzag voor het meest kritische probleem: de ondergrond. Ook wij waren vragende partij om de Gedempte Dender aantrekkelijker te maken met groen. Die ingreep is ook geslaagd. Maar de rand van de parking mag er dan wel mooier uitzien, het blijft parkeren tussen putten", meent gemeenteraadslid Klaartje Van Havermaet.

Het schepencollege blijft volhouden dat een nieuwe, verharde ondergrond niet hoeft omwille van de tijdelijkheid van de verfraaiing. De N-VA is echter van mening dat de situatie van 'de Gedempte Dender' niet meteen zal veranderen. Een verharding van de ondergrond is in geen geval een zotte of overbodige investering. "Je kan de bevolking toch niet wijsmaken dat je de parking opsmukt zonder aan de grootste ergernis van gebruikers en omwonenden tegemoet te komen? Helaas is dit wel wat is gebeurd", zegt gemeenteraadslid Bart Nobels.