"Er moet geluisterd worden naar de middenstand en er moeten op zeer korte termijn maatregelen genomen worden"

Op 21 november 2012

Marius Meremans, nu nog schepen van N-VA maar na nieuwjaar raadslid in Dendermonde, bindt de kat de bel aan. Hij werd door verscheidene handelaars uit de Franz Courtensstraat, de Veerstraat, de Bogaerdstraat, de Dijkstraat, de Werf en omgeving aangesproken. Een aantal van hen ziet de omzet met de helft dalen. 'De handelaars in de Bogaerdstraat, de Werf en de Dijkstraat vinden dat ze zo'n beetje op een eiland wonen. Ze geraken hun klanten kwijt. Een handelaar in vlaggen is blij dan hij nog aan allerhande instanties kan leveren, want er stappen nog nauwelijks mensen zijn winkel binnen, omdat ze dat gewoon bijna niet kunnen.'

'Al die mensen kennen een serieus inkomstenverlies', zegt Meremans. 'Zij moeten hun waren aan de man zien te brengen en dat kunnen ze nu niet.' Hij is ervan overtuigd dat het bouwen van een nieuwe brug in de stad moet kunnen, ook al betekent dit dat er heel veel hinder is. 'Maar de stad moet dit permanent evalueren en bijsturen. Er moet geluisterd worden naar de middenstand en er moeten op zeer korte termijn maatregelen genomen worden. Die middenstand vraagt nu een voetgangersbrug tussen de Franz Courtensstraat en de Werf.'

'Wij hebben zeker begrip voor de vraag van de middenstand, en we willen die ook degelijk onderzoeken', zegt eerste schepen en schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V). 'Momenteel bekijken wij verschillende mogelijkheden: laten we een voetgangersbrug aanleggen door het leger of stellen we zelf een firma aan voor het plaatsen van een tijdelijke voetgangersbrug? Deze mogelijkheden worden onderzocht naar kostprijs, timing, procedures en noem maar op. Wij zijn ook volop bezig met de budgetbesprekingen van 2013 en we hopen ten laatste tegen de gemeenteraad van december definitief uitsluitsel te hebben.'