Eindverslag 2de belrondes 86-plussers (November ’20 – maart ‘21) Hoe is het?

Op 7 mei 2021, over deze onderwerpen: OCMW
Belronde +86'ers

We hebben in de 2de golf gekozen om ons te beperken tot:

Het voor de 2dekeer bellen naar alle 86-plussers van Dendermonde die we in de eerste ronde ook hebben kunnen bereiken via telefoon of brief of drempelbezoek. We sturen geen brieven meer en gaan ook niet op drempelbezoek in de tweede belronde.

Het bellen van onze eigen gebruikers van de lokale dienstencentra kreeg in deze 2degolf meer aandacht. De coronatelefoons werden door de vrijwilligers verder gezet. Uiteraard zijn er door de 2debelronde nog mensen aan deze lijsten toegevoegd.

Hoe gingen we te werk?

We zijn gestart met 8 telefonisten maar al gauw werden het 4 telefonisten: 3 medewerkers van het lokaal bestuur (2 medewerkers van de musea en 1 medewerker van CC belgica) en 1 vrijwilliger van LDC ‘t Plein.

De telefonisten kregen bellijsten, checklisten, een handleiding en documenten met tips bij het bellen.

De meeste telefoonnummers waren ons nog bekend doordat we deze opgezocht hadden in de 1stebelronde. Was het telefoonnummer niet meer in dienst dan zochten de telefonisten de telefoonnummers op via 1207. Indien ze hier niet gevonden werden, deden we een check up in het registratiesysteem van de lokale dienstencentra. Ze werden geïnformeerd over de maatregelen, de vaccinatiecampagne zodat ze de mensen onmiddellijk de juiste uitleg konden geven.
De centrumleider van LDC ‘t Plein werkte alle signalen op de checklisten af. De belronde werd afgewerkt op 31 maart.

Werkwijze

Elke persoon met telefoonnummer werd gebeld. Er werden 3 of meer pogingen gedaan op verschillende dagen en momenten.

Indien we de mensen niet konden bereiken, dan werd dit afgecheckt bij Ilse Van den Bossche van de dienst bevolking om te bekijken of mensen ondertussen niet verhuisd of overleden waren. Indien we van Ilse te horen kregen dat de mensen nog op hun adres woonden, dan werd een mail gericht naar de WZC van de Dendermonde, de GAW’s van het lokaal bestuur en naar het Ziekenhuis Sint-Blasius met de vraag of deze persoon werd opgenomen.

Bij het bellen wordt er extra aandacht geschonken aan:

Enerzijds het sociaal contact: Voor we de vraag stellen of de mensen graag een vrijwilligerstelefoontje krijgen, beluisteren we eerst goed of de mensen nog een netwerk hebben of nog sociaal contact hebben via telefoon, skype, straatbezoekjes, … met buren, kinderen, familie, …
Anderzijds de hulpverlening: indien ouderen een vraag stellen, proberen we zelf of via doorverwijzing het signaal af te werken. Als er niet direct een hulpvraag was gaven de telefonisten het telefoonnummer van het LDC waar ze woonden of het Sociaal Huis zodat ze later zelf contact kunnen opnemen.

Enkele cijfers

86+
Telefoons 529
Overleden tijdens belronde 22
Opgenomen in WZC tijdens belronde 19
Niet kunnen bereiken wegens geheim nummer 108
Niet gevonden 26

De meeste ouderen of mantelzorgers waren zeer dankbaar voor het initiatief.

Signalen:

2 mensen hadden een specifieke vraag rond boodschappen
2 mensen hadden graag informatie over klussen en karweien
12 mensen zijn doorverwezen naar ouderen en thuiszorg of andere thuiszorgpartners ivm de aanvraag van poetsdienst en gezinszorg
3 personen hadden graag informatie over maaltijden aan huis.
3 personen hebben wij via sociale dienstverlening verder geholpen: mantelzorg, zorgbudgetten
1 persoon had graag info over de BIB aan huis
4 personen hebben we verder geholpen met vragen over de vaccinatie indien de telefonist het antwoord schuldig moest blijven.
Andere vragen: was- en strijkdienst, naaiwerk, info over kort verblijf en WZC, mobiliteit, hoog/laag bed, revalidatiecentrum, …

Tijdens deze 2debelronde hebben we 47 ouderen opgenomen in onze coronatelefoonsterren. Vele vrijwilligers zijn tussen de 1steen de 2degolf blijven bellen. Een aantal mensen hoefden niet meer gebeld te worden omdat er terug meer sociaal contact was. Met de verstrengingen van de maatregelen in oktober en met de 2desluiting van het LDC voor zijn activiteiten, bar en restaurant hebben we een oproep gedaan naar onze vrijwilligers om de belrondes terug te hervatten indien ze gestopt waren.

Onze 27 vrijwilligers van de drie LDC’s bellen te samen nu nog steeds 156 mensen (ouderen uit de belrondes en kwetsbare gebruikers uit onze eigen werking van de LDC’s) op regelmatige basis op.