Diefstal op kerkhoven : N-VA vraagt maatregelen

Op 25 september 2016, over deze onderwerpen: Baasrode, Begraafplaatsen, Sint-Gillis

‘Reeds geruime tijd horen wij klachten van mensen die worden geconfronteerd met diefstal van voorwerpen die zich op het graf van hun familieleden bevinden. We hoorden deze klachten voornamelijk over de kerkhoven van Baasrode en Sint-Gillis, maar we krijgen signalen dat dergelijke feiten zich ook voordoen op de andere kerkhoven’  zegt raadslid Bart Claes van N-VA.

Het stelen van objecten van graven is steeds een moeilijk en emotioneel moment voor de getroffenen, want onze overledenen verdienen een goed onderhouden en veilige laatste rustplaats. N-VA verwacht dan ook dat het stadsbestuur extra maatregelen zou onderzoeken.

‘Uiteraard is het totaal uitsluiten van diefstal op een begraafplaats moeilijk haalbaar, maar het loont de moeite om te bekijken hoe andere gemeenten dit aanpakken. ‘ aldus Marius Meremans, Vlaams volksvertegenwoordiger.

In Laken en Evere gaat men over tot camera’s en verhoogde politiebewaking, in Asse werkt men met een wijkveiligheidsteam dat preventieve controles doet, Brugge heeft automatische stevige poorten geïnstalleerd en overal wordt de sociale controle opgevoerd én poogt men personeel aanwezig te hebben tijdens de openingsuren.

‘ In Dendermonde moeten we zeker een strikte toepassing van de openingsuren naleven en ook een stevigere (best automatische) poort is al een vooruitgang. Waarom pogen we niet te werken met stewards, mensen die dagelijks het kerkhof bezoeken of vlakbij in de buurt wonen ? Er zijn zeker verantwoordelijke burgers die deze taak willen opnemen‘  zegt Bart Claes.

‘ Camera’s zijn uiteraard een dure investering, maar moet overwogen worden als er geen vooruitgang is.  Ook een goede wisselwerking tussen bezoekers, buurtbewoners en politie is broodnodig. Een stevige omheining kan ook helpen maar ontbreekt bij sommige toegangen; zo is de achterkant van het kerkhof van Sint-Gillis quasi niet afgesloten, de omheining is daar onvoldoende ‘ vervolgt Meremans.

N-VA vraagt dan ook verhoogd toezicht, zeker met de Allerheiligenperiode die er snel aankomt.

‘In dit verband maken we ons zorgen over de tweede toegangsweg naar het kerkhof te Sint-Gillis, met de wagen die weg nemen is hachelijker dan een rit uit Paris-Dakar . Aangezien nogal wat oudere mensen naar het kerkhof komen, zou het fijn zijn mochten de putten gevuld worden ‘ besluiten beide raadsleden.

Bart Claes, gemeenteraadslid

0477/78.58.75