Dendermonde ontwikkelt stadsapp

Op 23 april 2018

De stad Dendermonde zal een stedelijke applicatie ontwikkelen waarmee burgers klachten en meldingen kunnen doorgeven vanop hun tablet of smartphone. Dat blijkt uit een vraag van Tomas Roggeman op de gemeenteraad.

“De N-VA hecht veel belang aan moderne en gestroomlijnde communicatie tussen de overheid en de burger”, zegt Roggeman. “Zeker in een tijd van drukke tweeverdienersgezinnen is het belangrijk om als stad niet te wachten tot de burger bij u komt. We moeten zelf ook stappen zetten naar grotere bereikbaarheid. Daarom is stedelijke app zeer nuttig”.

De applicatie zal in eerste instantie focussen op meldingen en klachten, bijvoorbeeld over losliggende tegels of putten in de weg. Maar voor de N-VA mag de app breder gaan. “Problemen met de huisvuilophaling zoals we die deze week zagen, kunnen via de app automatisch gemeld worden aan de bewoners. Zo zijn mensen meteen op de hoogte van gebeurtenissen in hun buurt.”

De app kan deze zomer gratis gedownload worden. Ongeveer 60 steden en gemeenten in Vlaanderen hebben al zo’n applicatie ontwikkeld.