Dendermonde maakt ruimtelijke visie op wonen

Op 8 mei 2020, over deze onderwerpen: #SterkerDendermonde, Groen, Ruimtelijke Ordening
Ruimtelijke visie en groen in Dendermonde

Onze stad is gegroeid de laatste jaren. Dendermonde is aantrekkelijk en dat resulteert in een groeiende bevolking. Hierdoor vergroot uiteraard de vraag naar woningen. We willen een aantrekkelijke stad zijn waar mensen kunnen wonen, winkelen, werken en vertoeven. Dat betekent dat we spaarzaam moeten omgaan met onze beschikbare ruimte, zeker met onze open ruimte.

Vraag neemt toe

De vraag naar betaalbare woningen neemt toe. Willen we jonge mensen nog de mogelijkheid geven om in Dendermonde te komen of blijven wonen, dan moeten we een aangepast woonaanbod voorzien. We stellen, net zoals in andere steden, vast dat er een grote aangroei is van appartementen. Waar vroeger één eengezinswoning was, staan er soms nu drie appartementen.

Deze meergezinswoningen hebben een grotere impact op de woonomgeving qua mobiliteit, visuele impact dan eengezinswoningen. Ondanks het feit dat de stad bepaalde normen qua parkeerruimte hanteert en deze ook verstrengd heeft, zijn bewoners bezorgd over deze tendens. We delen deze bezorgdheid.

Tendens

De tendens dat meer mensen gaan wonen in appartementen en minder in grondgebonden eengezinswoningen met private tuin, kunnen we niet tegenhouden. Dit past immers in de visie van het Vlaams Woonbeleid dat we met z’n allen denser moeten gaan wonen. De tendens dat projectontwikkelaars inspelen op de vraag naar woningen en actief op zoek naar inbreidingsprojecten, kunnen we ook niet tegenhouden. Dit past immers perfect in de visie van Vlaanderen: meer inbreiding. Maar we moeten wel waakzaam zijn dat de leefbaarheid niet in het gedrang komt: er moeten voldoende parkeerplaatsen op het terrein zelf zijn. Er moet aandacht zijn voor voldoende openbaar groen. Er moet rekening gehouden worden met de omgeving. Net daarom is er al beslist dat bepaalde woonuitbreidingsgebieden niet mogen aangesneden worden.

We moeten dus goed omspringen met de open ruimte en goed afbakenen waar we nog woonprojecten willen, welke vormen van wonen en welke extra maatregelen te voorzien zijn om de woonkwaliteit te verbeteren. Het kan immers niet de bedoeling zijn om Dendermonde dermate vol te bouwen dat dit nefast zou zijn voor de leefbaarheid. Maar we willen ook niet dat jonge mensen moeten wegtrekken uit onze stad omdat ze geen betaalbare woning vinden, of dat mensen die hun hele leven in Dendermonde hebben gewoond en waarvoor hun eigen huis te groot is geworden geen passend appartement is. Stilstaan is achteruit gaan.

Visie

Vandaar dat we voluit de kaart trekken om een ‘Ruimtelijke visie wonen in Dendermonde’ te ontwikkelen waarbij we juist meten, de beschikbare ruimte voor bijkomend woonaanbod in kaart brengen, toekomstige woonbehoeften bekijken, de woonwensen van onze burgers in kaart brengen en er een passend antwoord op geven.

Verder willen we een duidelijke toekomstvisie voor onze niet-ingevulde woongebieden en woonuitbreidingsgebieden. Een leefbaar Dendermonde met voldoende groene ruimte behouden en dat combineren met een goede doordachte woonvisie wordt de focus.

Specifiek voor Sint-Gillis wensen we verdere actieplannen te ontwikkelen met betrekking tot vergroening en parkeerbeheer. Wij mikken hier ook op acties op korte termijn.

Er komt dus een nieuw ‘ruimtelijk beslissingskader voor beoordeling van omgevingsvergunning voor wonen’. Wij mikken op de zomer van 2021 om dit te finaliseren. Dit zal volledig passen binnen de Vlaamse regelgeving.

Wij wensen ook hier participatie en inbreng te voorzien vanuit de bevolking én de adviesraden.

Tijdelijk kader

Dit betekent dat ondertussen voor volledig nieuwe aanvragen aan een ‘tijdelijk kader’ zullen getoetst worden die onze diensten nu aan het voorbereiden zijn. De facto kan dit betekenen dat we voor nieuwe grote projecten en grote projecten met meergezinswoningen de pauzeknop indrukken tot we dat nieuw kader afgeklopt hebben in 2021.

Kleinere bouwprojecten, verbouwingen en reconversieprojecten: daar voorzien we geen rustpauze uiteraard. Projecten waar reeds engagementen, beslissingen en overleg is opgestart met de stad worden uiteraard afgewerkt. Het is de bedoeling dat lopende projecten verder hun weg vervolgen.

Het is niet de bedoeling dat lopende investeringen die onze stad nodig heeft, stilvallen, integendeel.

Wel geven we hierbij uitvoering aan de doelstellingen van ons meerjarenbeleidsplan en nemen we de bezorgdheden die ons bereiken vanuit de burger ernstig.