Criminaliteitscijfers Dendermonde: waakzaamheid blijft geboden

Op 22 maart 2018

Al sinds lange tijd heeft de N-VA-fractie gepleit voor vaste camera’s in het centrum van Dendermonde en zeker aan het station. Beschadigde autoruiten, vandalisme aan fietsen en eigendommen, rondhangende jongeren en als klap op de vuurpijl de vechtpartijen. Dat alles is geen reclame voor Dendermonde. Uit gesprekken met getuigen en personeel van de broodjeszaak, merk je pas de impact op het veiligheidsgevoel van de Dendermondenaar.

Dat de overlast geen fabeltje is, bewijst het aantal pv’s dat werd opgesteld tussen januari 2016 en maart 2018, namelijk 732 – dat is elke anderhalve dag een pv – en dat alleen in de stationsomgeving. En dan gaat het nog maar enkel over feiten die werden vastgesteld door de politie.

Wellicht hebben deze vechtpartijen ervoor gezorgd dat het stadsbestuur eindelijk overstag is gegaan en recent communiceerde dat er 8 locaties in centrum Dendermonde werden aangeduid voor vast cameratoezicht, daaronder ook het station.

"Waar andere steden al lang mee bezig zijn, zal in Dendermonde eindelijk realiteit zijn eind 2018. We zijn blij dat er naar ons geluisterd werd, maar er moet wel vaart achter gezet worden", aldus Marius Meremans, volksvertegenwoordiger.

"Er zijn echter ook signalen die verontrustend zijn. Zo staat in de gemeentemonitor 2018 te lezen dat in vergelijking met vergelijkbare gemeenten geweld tegen de fysieke integriteit in Dendermonde hoger ligt, zelfs hoger dan het Vlaams gemiddelde. Dit geldt ook voor het geweld dat gebruikt wordt tegen persoonlijke eigendommen", zegt Tomas Roggeman, gemeenteraadslid.

"We feliciteren ons korps voor de geleverde inspanningen – en het feit dat woningdiefstallen blijven dalen is een opsteker - maar het is aan de burgemeester en het stadsbestuur om een stringenter veiligheidsbeleid te garanderen – dit gaat ook in de toekomst geld kosten, maar de N-VA wil die budgettaire inspanning de volgende legislatuur ondersteunen", besluit Roggeman.

De N-VA kaartte deze problematiek aan op de gemeenteraad van woensdag 21 maart.