Cijfers bibliotheek: geen reden tot optimisme

Op 14 juni 2016, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen, Bibliotheek

Cijfers blijven aan de lage kant – stopzetting filialen zonder alternatief blijft zwaar doorwegen in de werking.

In januari 2014 werden de zes bibliotheken in de deelgemeenten gesloten. Dit resulteerde in een dramatische daling van het aantal ontleners, zeker bij onze jeugd. Deze week werden de nieuwe cijfers gepresenteerd.

“De schepen presenteert de huidige cijfers als een kentering, maar niets is minder waar. Zo tonen de cijfers van 2013 dat het aantal ‘ontleningen en verlengingen jeugd‘  toen  92.321 bedroeg , terwijl het nu nog steeds niet hoger is dan 78.592, beduidend lager dus dan in 2013, in de feiten dus nog steeds 15 % minder dan vóór de sluiting van de filialen.  In vergelijking met 2014 zakt het aantal ontlenertjes in 2015 zelfs nog en dat was al een catastrofe. Daar constateren we een verlies van 1.200 eenheden in vergelijking met 2013 “, aldus Marius Meremans.

Tomas Roggeman vult aan: “De crash na de afschaffing van de bibliotheekfilialen in 2014 wordt niet goed gemaakt. In 2014 werden 30.000 minder ontleningen en verlengingen geteld dan het jaar voordien. In 2015 werden – tov 2014 – 3.000 ontleningen en verlengingen meer geteld. Tegenover 2013 staat de teller dus nog steeds op -27.000 boeken. Het verlies blijft voor 90% behouden."

Vooral de jeugdwerking blijft een probleem. "De ontlening van fictie-kinderboeken stond in 2014 al erg laag, maar blijft verder dalen: van 45.571 ontleningen in 2014 naar 39.891 in 2015, of een daling met 12,5 %" zegt Roggeman. "Hieruit moet je concluderen dat onze  Dendermondse kinderen minder verhalen lezen, terwijl we allemaal weten dat dit essentieel is voor taalontwikkeling.”

Ook voor de volwassenen blijven er nog steeds 5.000 minder ontleningen dan in 2013, toen er nog 7 bibliotheken waren. Minder volwassenen ook voor het lezen van fictie (romans), want het aantal ontleningen blijft een dikke 6.000 lager dan in 2013.

De cijfers van 2014 waren ronduit dramatisch en er was toen een  bodemkoers bereikt , maar een lichte stijging tegenover dit rampjaar nu afschilderen als een groot succes is eigenlijk lachwekkend. Vooral onze jeugd bereiken we eigenlijk totaal onvoldoende.

“Het plaatsen van boekennestkastjes en het rondzeulen met leeskoffers mag dan leuk zijn, maar dat biedt geen structurele oplossingen. Vanuit N-VA hebben we oplossingen aangereikt, maar daar blijft de schepen doof voor “, vervolgt Marius Meremans

“Als dit bestuur erin zou slagen om elk jaar dezelfde lichte stijging te realiseren, duurt het nog tot 2025 vooraleer we het peil van 2013 halen”, besluit Tomas Roggeman.

Namens N-VA Dendermonde

Tomas Roggeman