CD&V en N-VA apart naar verkiezingen

Op 14 november 2011

"We hebben al vijf jaar goed samengewerkt en mooie resultaten behaald", zegt CD&V-burgemeester Piet Buyse. "Toch hebben we in alle vriendschap beslist om in 2012 niet meer in kartel naar de gemeenteraadsverkiezingen te trekken. N-VA is uitgegroeid tot een grote partij in Vlaanderen, wat wil zeggen dat 35 plaatsen op de lijst niet voldoende zijn voor onze twee partijen samen. Mochten er zeventig namen op een lijst kunnen staan, hadden we een kartel nog kunnen overwegen", zegt Buyse. Bart Nobels, voorzitter van N-VA Dendermonde, beaamt dat. "Volgens de statistieken hebben we met N-VA de ambitie om een goed resultaat te kunnen behalen. Daarom willen we, zonder te beginnen zweven, apart naar de kiezer trekken." Volgens Buyse hebben de partijen weinig inhoudelijke verschillen. "We zouden nog steeds samen een programma kunnen schrijven, we hebben de beslissing dan ook met wederzijds respect genomen. Maar geen van beide partijen wil nog een 'aanhangwagentje' zijn van een andere partij. Het zijn twee grote partijen die er apart staan." Maar nu is het eerst nog een jaar wachten op de verkiezingen en intussen moet Dendermonde geleid worden met het huidige bestuur. "Vanaf oktober 2012 gaan beide partijen niet meer samen, maar nu blijven we nog een jaar samen een beleid voeren dat mag gezien worden, net als de afgelopen vijf jaar", besluit N-VA-schepen Marius Meremans.