Sint-Gillis heeft nood aan extra school

Op 25 augustus 2023, over deze onderwerpen: #SterkerDendermonde

N-VA is volop bezig met het samenstellen van haar programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in 2024. We voeren daarbij gesprekken met mensen uit het veld over verschillende thema’s. Gezien de tijd van het jaar bekijken we ook de onderwijstoekomst van onze grootste deelgemeente, Sint-Gillis.

Sint-Gillis telt 13.000 inwoners en op dit ogenblik lopen er nog een aantal projecten (vb. Elsbos 2) die op hun beurt bewoners zullen aantrekken, waaronder ook jonge gezinnen.
Het is bijna 1 september en we horen uit gesprekken met oud-leerkrachten, leerkrachten en directie van scholen dat er een tekort aan schoolcapaciteit dreigt te komen in deze deelgemeente”, aldus Patrick Van Campenhout, gemeenteraadslid N-VA.

Het is belangrijk dat basisonderwijs zich nestelt op korte afstand van de leerlingen, zodanig dat ze de afstand te voet of met fiets via veilige verbindingen naar school kunnen afleggen. “Daarom pleit N-VA voor een extra school langs de oostelijke zijde van Sint-Gillis, (Keur- Lutterzele). Er is voldoende potentieel om dergelijke school volop te laten renderen. We denken daarbij aan een ‘brede school’ zodat deze ook bruikbaar is voor de buurt en verenigingen na de schooluren. Stadsontwikkeling betekent dat je ook Sint-Gillis voorbereidt op de toekomst, ook voor de jonge inwoners. Je mikt dan best op een bestaand gebouw met mogelijkheden en met een groene long”, stelt Marius Meremans, schepen Ruimtelijke Ordening.

De Sint-Jozef-arbeiderkerk werd reeds aangekocht door het Óscar Romerocollege (ORC), maar zal eerder dienstdoen als polyvalente ruimte. Er zullen ook culturele activiteiten kunnen plaatsvinden, wat zeker positief is.
We zien daarnaast mogelijkheden in de bestaande Sint-Lutgardiskerk te Lutterzele. Deze kan omgevormd en uitgebreid worden én kan, met voldoende groene long, een brede school vormen (met leslokalen) voor de omliggende wijken.

Dendermonde heeft vele projecten lopen, maar voor de reconversie en oprichting van een nieuwe school kijken we richting de ORC- en GO!-netten. Het is dan aan de stad om te faciliteren en desgevallend een samenwerking op te zetten met de bouwheer (ORC of GO!) en de dialoog aan te gaan.

We zijn ervan overtuigd dat er dringend werk moet gemaakt worden van een extra school in Sint-Gillis. Dit om de leefbaarheid in de bestaande scholen te behouden en de vlotte bereikbaarheid voor kinderen én ouders te kunnen blijven garanderen.