Rusthuisdossier slaat barst in coalitie

Op 15 oktober 2010

Deze week raakte bekend dat het Vlaams Agentschap Woon en Zorg een positief advies verleende aan het Zorgstrategisch Plan van het Dendermondse OCMW. Dat plant een nieuw rusthuis in de Boonwijk, als een fusie van de huidige rusthuizen Hof ter Boonwijk en Sint-Vincentius in Baasrode. Het rusthuis in Baasrode zou sluiten om in de plaats daarvan een woon-zorgcirkel met bejaardenwoningen te realiseren. Tijdens de komende OCMW-raad dinsdag staat de verdere timing van het plan alvast op de agenda, met een geplande sluiting van het Sint-Vincentiusrusthuis in Baasrode, in september 2016.

Tot grote woede van coalitiepartner CD&V, zo blijkt nu. "CD&V en N-VA zijn verbolgen over de manier waarop OCMW-voorzitter Theo Janssens, ondanks alle afspraken, de sluiting van het rusthuis in Baasrode blijft doordrukken", zegt CD&V-burgemeester Piet Buyse. "Er was een alternatief scenario voorhanden, maar dat krijgt geen eerlijke kans."

CD&V doelt hiermee op het voorstel om het Vlaams Agentschap Woon en Zorg twee scenario's voor te leggen. Eén met de definitieve sluiting van het Baasroodse rusthuis en één met behoud van een kleiner rusthuis voor zwaar zorgbehoevenden. Het laatste scenario kreeg prioriteit, en dat werd ook zo door zowel het schepencollege als de OCMW-raad bekrachtigd.

"Maar nu hebben we ontdekt dat dit tweede scenario voor behoud van een rusthuis door de OCMW-voorzitter niet correct is ingediend als volwaardig alternatief maar als een soort bijlage, slechts een CD&V-standpunt", zegt Buyse. "De Vlaamse overheid kende dus slechts één scenario om over te oordelen: dat van de sluiting, en dat is ook het enige wat Janssens daar verdedigd heeft. Daar zijn we woedend om."

N-VA liet eerder deze week al weten dat ze niet te spreken was over het dossier. "Wij blijven er bij dat een sluiting een slechte zaak is voor Dendermonde", zegt Bart Nobels. "Zeker omdat met een fusieziekenhuis in de Boonwijk het totaal aantal rusthuisbedden in Dendermonde daalt. Met de steeds groter wordende vergrijzing kan zoiets niet."

Voor CD&V en N-VA is het duidelijk. Deze coalitiepartners weigeren om het project Zorgstrategisch Plan nog te steunen. Dat veroorzaakt meteen een flinke barst in de coalitie. "We zullen hoegenaamd geen steun verlenen om dit plan te realiseren", klinkt het. OCMW-voorzitter Theo Janssens (sp.a) wilde gisteren niet reageren. Volgende week dinsdag geeft hij meer informatie op de OCMW-raad.