Oude Briel: 'Aansluiting op de N41 bekijken is een terechte keuze, alleen jammer dat dit niet van in het begin is gebeurd.'

Op 28 september 2015, over deze onderwerpen: Oude Briel, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening

De stad Dendermonde vraagt een studie naar de best mogelijk manier om het toekomstige bedrijventerrein Oude Briel aan te sluiten op de N41. 'Dat kan op een directe manier of via het industrieterrein Hoogveld.'

Het project Oude Briel deed al heel wat stof opwaaien. Het plan voor de aanleg van een bedrijventerrein langs het water kan volgens de stad pas gerealiseerd worden als het mobiliteitsvraagstuk rond het gebied is opgelost. En daarom werd een overeenkomst opgesteld met Waterwegen en Zeekanaal, de provincie en de POM Oost-Vlaanderen.

'Die overeenkomst gaat enkel over mobiliteit, het is een serieuze lijdensweg geweest om tot dit resultaat te komen', zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (SP.A).

'We vragen dat er een studie komt die duidelijkheid moet geven over de best mogelijke aansluiting van de Oude Briel op de N41. Dat kan op een directe manier, of via het industrieterrein Hoogveld.'

Aan de voorgestelde ontdubbeling van de Mandekensstraat wordt niet geraakt.

Tijdens de gemeenteraad bleken Vlaams Belang en N-VA zich niet te kunnen vinden in de overeenkomst. 'Bijkomende studies zijn gewoon uitstel, de haalbaarheid voor heel het project is sowieso op voorhand al gehypothekeerd', vindt Stefaan Van Gucht (VB). 'Op zich is het weren van vrachtverkeer doorheen de druk bebouwde

Mandekensstraat natuurlijk geen slecht idee. Maar men moet de mensen niks wijs maken, een ontdubbelingsweg aan de overzijde van de spoorweg is gewoon niet realistisch. Wij blijven bij het standpunt dat de ontsluiting van het gebied enkel mogelijk is via de bestaande spoorlijn.'

'Geen oplossing'

'De aansluiting van dit project op de N41 zal ernstig bekeken worden en dat is een terechte keuze', voegt Bart Nobels van N-VA toe. 'Alleen jammer dat dit niet van in het begin is gebeurd.'

Voor de Werkgroep Briel, het actiecomité dat zich verzet tegen de verwezenlijking van een watergebonden industrieterrein is op de Oude Briel, is het duidelijk. 'De rechtstreekse aansluiting op de N41 stelt niks voor', vindt Michèle De Gendt. 'Want die gewestweg zelf wordt niet doorgetrokken tot in Aalst. Dat is dus helemaal geen oplossing. En de parallelweg met de Mandekensstraat is al evengoed een lapmiddel, want een flessenhals blijft het toch. Alle verkeer dat vanuit Mechelen en Antwerpen komt, moet toch eerst over de Provinciale Baan en daar staan ze nu al elke dag in de file.' 
 

Bron:

Stef Van Overstraeten, Het Nieuwsblad

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is

Je bent misschien ook geïnteresseerd in dit nieuws