Omstreden werken oud kerkhof weer van start

Op 18 oktober 2013

De werken op het oud kerkhof van Oudegem worden weer opgestart. Omdat daar eerder al menselijke resten werden gevonden, worden de werken met argusogen gadegeslagen. 'Er komt een kist waar alle beenderen in gedeponeerd zullen worden', bevestigt burgemeester Piet Buyse.

Walter Deygers, Oudegemnaar en fractieleider van de N-VA in de gemeenteraad van Dendermonde, bond tijdens de gemeenteraadszitting de kat weer de bel aan. 'Begin dit jaar werden tijdens werken op het oud kerkhof menselijke beenderen gevonden. Die werden, tot ontzetting van de inwoners van Oudegem, zonder de minste vorm van respect met vrachtwagens afgevoerd. Ik heb daar toen vragen over gesteld in de gemeenteraad, maar blijft nog altijd op mijn honger zitten omdat ik tijdens die raadszitting onvoldoende duidelijke antwoorden en engagementen te horen kreeg. Wel gaf de burgemeester in zijn antwoord op mijn interpellatie toe dat het terrein bij de ontruiming vijftig jaar geleden niet ontknekeld werd en dat dit nadien ook nooit was gebeurd.'

Het bouwbedrijf Recon uit Adegem is nu begonnen met voorbereidende werkzaamheden. 'Maar de werknemers van dat bedrijf zeggen dat zij niets weten wat het verwijderen van menselijke resten', aldus Deygers. Hij vraagt zich af waar de grond die begin dit jaar weggevoerd is naar toe gebracht werd en of die ontknekeld werd. 'Dat moet, want in het politiereglement staat dat menselijke resten, ontdekt op het grondgebied van Dendermonde moeten begraven, bijgezet of verstrooid worden op een van de stedelijke begraafplaatsen.'

Afspraken

Burgemeester Buyse zegt dat er nu rond deze werken door de stad afspraken gemaakt werden met Volkswelzijn, de aannemer en de architect van het project. 'De procureur is akkoord dat we met de werken starten. Er wordt gezorgd voor een visuele afscherming en er wordt een kist geplaatst waar beenderen onder verantwoordelijkheid van de stedelijke grafmaker zullen in gedeponeerd worden.'