Doek valt over bebouwing dorpsplein Oudegem

Op 23 september 2016, over deze onderwerpen: Oudegem

Na een traject van in totaal vijftien jaar wordt het project om het dorpsplein van Oudegem te bebouwen met sociale woningen, definitief begraven. N-VA juicht toe dat Oudegem bevrijd wordt van het ergste scenario, maar betreurt tegelijk de triestige toestand van het plein en de schimmige deal met huisvestingsmaatschappij Volkswelzijn. “Absurd dat de mensen moeten betalen voor onbestaande werken waar ze nooit om vroegen.“

In totaal 214.000 euro. Zo veel geld willen CD&V en SP.A in volle besparingstijd aan Volkswelzijn schenken, omdat die het plein niet zullen bebouwen. “Sommige van die kosten zijn nog enigszins te verantwoorden” zegt fractieleider Walter Deygers. “Zo wordt er bijvoorbeeld € 60.000 uitgetrokken voor de aankoop van de percelen grond op het plein die vandaag nog van Volkswelzijn zijn.” Die stukken grond kan je makkelijk herkennen aan het woekerende onkruid en de distels.

Maar grote bedragen worden uit de stadskas weggegeven zonder noodzaak. Zo wordt meer dan € 120.000 weggegeven voor de betalingen van architecten die Volkswelzijn de voorbije jaren aangetrokken heeft. “Het is vooral ongehoord dat het schepencollege € 32.000 aan Volkswelzijn wil geven in ruil voor afbraakwerken die begin de jaren 2000 op het plein plaatsvonden zonder dat daarvoor op dat moment een vergunning was” zegt gemeenteraadslid Hilde Raman. “Dit is ongezien: een schepencollege dat indirect bouwovertredingen subsidieert. In Dendermonde gelden de regels blijkbaar niet voor iedereen: instanties die bestuurd worden door politieke vrienden, krijgen geen boetes voor illegale werken maar worden er voor beloond op kosten van de brave belastingbetaler.”

Naar een nieuw dorpsplein zonder bebouwing

N-VA heeft steeds de wil van de bevolking op de eerste plaats gezet. Die is kristalhelder: een heraanleg van het plein, zonder woonblok. Na 15 jaar van debat werd nog steeds niets gerealiseerd. “In plaats van geld weg te geven aan Volkswelzijn, kunnen we het beter investeren in een nieuwe toekomst van het dorpsplein” vindt gemeenteraadslid Tomas Roggeman.

De wensen van de Oudegemnaars moeten daarbij het vertrekpunt zijn. “Vroeger werden eerst achter gesloten deuren plannen uitgewerkt. De mening van de bevolking werd pas gevraagd als alles al vast lag. Dat moet omgekeerd: Eerst de bevolking raadplegen, en pas daarna plannen uitwerken. Zo vermijd je het nodeloze tijdverlies en de geldverspilling die we tot vandaag zien”.