Debat in gemeenteraad over incidenten op begraafplaatsen afgelopen zomer

Op 21 september 2015, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

Schepen van Kerkhoven Leen Dierick (CD&V) blijft aan. Oppositiepartij N-VA had om haar ontslag gevraagd nadat afgelopen zomer menselijke beenderen bloot kwamen te liggen bij ontgravingen op het kerkhof van Dendermonde. Een intern onderzoek en een ingebrekestelling van de aannemer moeten zulke toestanden voortaan vermijden.

Het ging er hard aan toe tijdens de jongste gemeenteraadszitting in Dendermonde. Oppositieraadslid Tomas Roggeman (N-VA) en schepen Leen Dierick (CD&V) gingen voluit in de clinch. Aanleiding waren de incidenten voorbije zomer op de kerkhoven in Dendermonde. In juli was flink wat ophef ontstaan nadat bij ontgravingen bleek dat de werf niet goed was afgeschermd en - naast stankhinder - menselijke resten bloot kwamen te liggen.

Oplettender

Roggeman plaatste de discussie hierover op de agenda van de gemeenteraad. "Niet alleen op het kerkhof van Dendermonde werd onrespectvol met menselijke resten omgegaan, maar ook in Vlassenbroek door dezelfde aannemer", zegt hij. "En dat nadat er eerder al incidenten in Baasrode en Oudegem waren. Je zou denken dat schepen Dierick dan wat oplettender is bij een nieuw dossier. Dan moet ze haar verantwoordelijkheid maar nemen. Wij eisen dat ze haar bevoegdheid rond kerkhoven overdraagt aan iemand anders."

Schepen Dierick aarzelde niet om raadslid Roggeman lik op stuk te geven. "We hébben lessen getrokken uit het verleden: we waren strenger en voorzichtiger en stelden meer eisen", zegt ze. "Maar de aannemer heeft het contract niet gevolgd. Ik kreeg bovendien foute info van ons stadspersoneel. Voor deze tekortkoming binnen de administratie zullen zeker maatregelen genomen worden. Daarvoor loopt een intern onderzoek."

Dierick kon het ook niet nalaten de N-VA een veeg uit de pan te geven omdat ze de foto's van de menselijke botten openbaar maakte en verspreidde. "Van respectloos gesproken. Zo is er voor de nabestaanden nog meer schade aangericht dan al het geval was", klonk het.

Ernst van situatie

Die stelling schoot flink in het verkeerde keelgat van N-VA. "Laat ons vooral niet op de boodschapper schieten", zegt fractieleider Walter Deygers. "Het is net door de foto's dat de ernst van de situatie is ingezien, anders was de hele zaak wellicht afgedaan als een akkefietje."

Maar van aftreden wil schepen Dierick niet weten. "Ik heb gedaan wat ik moest doen en wat binnen mijn bevoegdheid ligt", stelt ze. "Het is niet de taak van een schepen om op elke werf toezicht te houden. Wij bepalen het beleid, voeren het niet uit. Dat is aan het personeel."

Het werd al gauw duidelijk dat Dierick de steun van de meerderheidspartijen CD&V en sp.a blijft genieten. Ook zij zien geen reden om de bevoegdheid van Dierick af te nemen. Ook oppositieraadslid Matthias Coppens (Groen) was het daarmee eens. N-VA vroeg de geheime stemming over haar voorstel. Met twintig neen-stemmen en twaalf ja's werd dat echter weggegestemd. En dus blijft Dierick aan.

Bron:

Nele Dooms, Het Laatste Nieuws