CC Belgica : livestreamen optredens en concerten loont!

Op 24 september 2016

De Ancienne Belgique is er al een tijd mee bezig, CC Brugge heeft er ook al gebruik van gemaakt en bij de Warande in Turnhout is men bezig met een project rond livestreaming van optredens en concerten uit een cultuurcentrum.

Tijd dus dat Dendermonde mee de digitale toon zet in cultureel Vlaanderen : livestreaming geeft nieuwe mogelijkheden en kan een nieuw publiek bereiken.

Zo mikt men in de Kempen op de woon- en zorgcentra (bejaardenhuizen), want zo zouden rusthuisbewoners eveneens kunnen genieten van een live concert of theaterstuk. Voor velen onder hen is een verplaatsing naar het CC niet altijd meer mogelijk, maar zo blijven ze wel betrokken als cultureel actieve burger. Uiteraard is er omkadering en begeleiding nodig maar dit is eveneens perfect mogelijk voor onze rusthuizen.

Dendermonde heeft een gerenommeerd ziekenhuis, waarom zouden patiënten op de kinderafdeling niet kunnen genieten van jeugdtheater via livestreaming? Ook de nieuwe gevangenis kan hiervan gebruik maken.

Uitverkochte of populaire concerten kunnen ook via livestream aangeboden worden; nogal wat jongeren maken hier gebruik van en bovendien is het een middel om een nieuw publiek aan te boren.

Livestreaming vereist natuurlijk camera’s, bepaalde technologie en regie en uiteraard kan Dendermonde dit niet alleen. Maar we organiseren dit best in de regio met de leden van Cultuurdijk waardoor de technologie gedeeld wordt en de kosten gevoelig dalen.

We hopen dat CC Belgica de digitale trein niet mist en poogt dit als een project te zien voor de nabije toekomst.

Marius Meremans

0473/34.30.76