Budget 2018 slechts sluitend door al te weinig realisaties

Op 15 december 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

N-VA Dendermonde is niet echt onder de indruk van het budget 2018 dat de meerderheid woensdag heeft voorgelegd in de gemeenteraad. Opnieuw worden tal van investeringen op de lange baan geschoven en dit niet altijd omdat er moet gewacht worden op subsidiëring. Het college kan het stadsbudget eigenlijk slechts in evenwicht houden door de lage realisatiegraad van de plannen uit 2013.

De CD&V/sp.a-meerderheid heeft haar “plannen voor 2018” voorgelegd op de gemeenteraad, maar in feite was het een “voorstel voor investeringen in 2019 en 2020”, niet toevallig de eerste jaren van de volgende legislatuur. De huidige meerderheid heeft jarenlang allerlei grootse plannen aangekondigd, maar van de uitvoering is weinig in huis gekomen. Vaak door onderbudgettering of pertinent uitstelgedrag omdat de budgetten anders niet meer klopten.

“Er is echt niet veel geïnvesteerd. De meerderheid zegt steeds dat dit de fout is van de Vlaamse of de federale overheid die allerlei dossiers blokkeert, maar het omgekeerde is waar. Veel realisaties waren slechts mogelijk door de subsidies die de Vlaamse en de federale overheid toekenden. Elk jaar opnieuw herhaalt de meerderheid hetzelfde liedje maar de realiteit is dat de meest recente gegevens van het Agentschap Binnenlands Bestuur aantonen dat Dendermonde voor gerealiseerde investeringen een pak lager schoort dan gelijkaardige steden en gemeenten, en ook lager dan onze buurgemeenten”, zegt fractieleider Walter Deygers.

Het is ook opvallend dat voor het verkiezingsjaar 2018 de kosten voor recepties en plechtigheden aanzienlijk stijgen ten opzichte van de voorgaande jaren. “Uiteraard is het fijn dat er evenementen zijn in onze stad”, zegt gemeenteraadslid Tomas Roggeman, “maar het kan niet dat dit budget dermate groeit dat structurele investeringen in infrastructuur, middenstand en groen daarvoor worden verminderd. In een verkiezingsperiode is het tof om op leuke evenementen gratis vertier aan te bieden, maar wij zijn van oordeel dat de burger meer gebaat is bij duurzamere en structurele investeringen.”