Betere dienstverlening OCMW-liftbus vanaf september

Op 27 juli 2017, over deze onderwerpen: gehandicaptenbeleid, OCMW

Aandacht voor liftbus

De N-VA-fractie in de OCMW-raad heeft meermaals vragen en kanttekeningen geplaatst bij de dienstverlening van de liftbus. Reeds in 2014 bij de overdracht van de liftbus vanuit de stad naar het OCMW, hebben we onze bezorgdheden over de werking van de liftbus overgemaakt. Het was toen al zo klaar als een klontje dat de beoogde doelstellingen niet konden gehaald worden.

“Een voorstel tot samenwerking met een externe partner, de vzw IKOO, is toen naar de prullenmand verwezen”, zegt Paul Van Marcke. “Nochtans bood een samenwerking met IKOO meer mogelijkheden op vlak van uur- en dienstregeling. Bij een samenwerking met IKOO werd tevens uitgegaan van een win-win-situatie voor de partijen waardoor het kostenplaatje voor het OCMW een pak minder geweest zou zijn. We zijn vandaag 2017 en nu wordt ons voorstel wel goedgekeurd.”

Ondermaatse dienstverlening

In 2015 werden de cijfers over de inzetbaarheidsgraad van de bus in 2014 opgevraagd. Toen bleek dat er 42 dagen niet kon uitgereden worden! Dagen waarop de liftbus normaal wel zou rijden.

De beperkte dagelijkse uurregeling van 8 uur tot 17 uur en geen ritten kunnen aanvragen in het weekend, waren andere doornen in het oog van minder mobiele mensen. De liftbus is er voor mensen met verplaatsingsmoeilijkheden, mensen met een beperking en rolstoelgebruikers. Allemaal mensen die het al zo moeilijk hebben om zich te verplaatsen voor hun dagelijkse noodzakelijke verplaatsingen of voor recreatie- en ontspanningsmomenten. Dagen voor minder mobiele mensen eindigen niet om 17u en de week stopt niet op vrijdag!

N-VA voorstel goedgekeurd

Onze blijvende aandacht en inzet voor een betere werking van de liftbus heeft resultaat.

We zijn dan ook zeer verheugd te kunnen melden dat vanaf 1 september 2017 de liftbus ook zal rijden op werkdagen na 17 uur en in het weekend tot 22 uur.

Deze uitbreiding en optimalisatie van de dienstregeling zal maken dat minder mobiele mensen meer en beter kunnen participeren aan onze samenleving met het oog op hun socio-culturele, recreatieve en sportieve interesses.