Afschaffing brandweer Oudegem is illegaal. N-VA Dendermonde dient klacht in bij gouverneur.

Op 3 juni 2016, over deze onderwerpen: Brandweer, Oudegem

N-VA Dendermonde trekt naar de gouverneur met een klacht tegen de Zoneraad. Walter Deygers, fractieleider in de gemeenteraad: "De beslissing voor de afschaffing van de brandweerpost van Oudegem is onwettig. Wij willen dat de gouverneur deze beslissing schorst of vernietigt"

Verschillende beleidsdocumenten die belangrijk zijn voor de afschaffing van een brandweerpost, werden niet opgemaakt op de correcte manier. Er werd geen geldige risicoanalyse gemaakt die voldoet aan de wet. Ook is er geen meerjarenbeleidsplan gemaakt met een gemeentelijk luik, zoals de wet vereist. Uitgerekend die twee documenten zijn cruciaal voor beslissingen over brandweerposten: zonder deze basisdocumenten kan je de veiligheid van de bevolking nooit garanderen. Daardoor is ook de beslissing voor de afschaffing van Oudegem niet geldig.

Wetsschendingen bij de vleet

Gemeenteraadslid Tomas Roggeman: "De zone Oost heeft een hoop procedures aan haar laars gelapt. Wij hebben zeven schendingen van de wet geteld. Waarschijnlijk zijn er nog meer. In elk geval is de afschaffing van de post Oudegem gebouwd op los zand. Op geen enkele manier is de veiligheid voor de bevolking gegarandeerd. Daarom hebben we een klacht ingediend bij de gouverneur."
De gouverneur zal nu onderzoeken of er inderdaad fouten gemaakt zijn. Als hij tot dezelfde conclusie komt, moet hij de beslissing van de zoneraad om de post af te schaffen, schorsen.

Speeltuin

Gemeenteraadslid en Vlaams volksvertegenwoordiger Marius Meremans: "Nogal wat burgemeesters zien de brandweer als hun persoonlijke speeltuin. Dat merken we ook in het standpunt van burgemeester Buyse, die weigert om zijn stemgedrag in de zone te onderwerpen aan het advies van de gemeenteraad. Maar de tijd is voorbij dat een burgemeester zijn zin kon doen met 'zijn' brandweer. Er zijn wetten en die moeten nageleefd worden."

Namens N-VA Dendermonde

Walter Deygers